بیت الزینب


خرداد 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  





جستجو


 



 

.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.??
?
 سوره حدید آیه۲۲ 

. . . . . . . . . . . . . . . . . .
آیه۲۲] ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَة فِى الأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاّ فِی کِتاب مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللّهِ یَسِیرٌ

.°. .°. .°. .°. .°. .°. .°. .°. .°. .°.
آیه۲۲] هیچ مصیبتى (ناخواسته) در زمین و نه در وجود شما روى نمى دهد مگر این که همه آنها قبل از آن که زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است; و این امر براى خدا آسان است!

. . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر آیه۲۲] سپس، براى تأکید بیشتر، در زمینه عدم دلبستگى به دنیا، و شاد نشدن به اقبال آن، و غمگین نگشتن به ادبار آن، مى افزاید: هیچ مصیبتى در زمین و در وجود شما واقع نمى شود، مگر این که همه آنها قبل از آن که شما و زمین را بیافرینیم در کتاب (لوح محفوظ) ثبت است، و این امر براى خداوند آسان است (ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَة فِى الأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاّ فِی کِتاب مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللّهِ یَسِیرٌ).
آرى، مصائبى که در زمین رخ مى دهد همچون زلزله ها و سیلها و طوفانها و آفات مختلف، و همچنین مصائبى که در نفوس انسانها واقع مى شود، مانند مرگ و میرها، و انواع حوادث دردناکى که دامان انسان را مى گیرد، همه آنها از قبل مقدر شده است، و در لوح محفوظ ثبت است.
ولى، باید توجه داشت: مصائبى که در این آیه به آن اشاره شده، تنها مصائبى است که به هیچ وجه قابل اجتناب نیست و مولود اعمال انسانها نمى باشد (و به تعبیر دیگر حصر در اینجا حصر اضافى است).
شاهد این سخن آن که، در آیه ۳٠ سوره شورى مى خوانیم: وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَة فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیر: هر مصیبتى به شما رسد، به خاطر اعمالى است که انجام داده اید، و بسیارى را نیز عفو مى کند !
با توجه به این که: آیات، یکدیگر را تفسیر مى کنند، هنگامى که این دو آیه در برابر هم قرار گیرد، نشان مى دهد، مصائبى که دامنگیر انسان مى شود، بر دو گونه است:
? مصائبى است که مجازات و کفاره گناهان او است، و این مصائب بسیارند، ظلمها، بیدادگریها، خیانتها، انحرافات و ندانم کاریها و امثال آن، سرچشمه بسیارى از مصائب خود ساخته، ما است.
?ولى بخشى از مصائب است که ما هیچگونه نقشى در آنها نداریم و به صورت یک امر حتمى و اجتناب ناپذیر دامان فرد یا جامعه اى را مى گیرد، حساب این دو از هم جدا است، و لذا بسیارى از انبیاء، و اولیاء و صلحاء گرفتار این گونه مصائب مى شدند، این مصائب فلسفه دقیقى دارد .

.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.°.??
?

ادامه تفسیر:?

?لذا در حدیثى مى خوانیم: هنگامى که امام على بن الحسین(علیهما السلام) را با غل و زنجیر وارد مجلس یزید کردند، یزید ، رو به امام(علیه السلام) کرد و آیه سوره شورى را خواند: ما َصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَة فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ (و مى خواست چنین وانمود کند که مصائب شما خانواده، نتیجه اعمال خودتان است، و از این طریق زخم زبان بزند) اما، امام فوراً کلام او را نفى کرد فرمود: کَلاّ، ما نُزِلَتْ هذِهِ فِینا، إِنَّما نُزِلَتْ فِینا: ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَة فِى الأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاّ فِی کِتاب مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها: چنین نیست، این آیه درباره ما نازل نشده، آنچه درباره ما نازل شده، آیه دیگرى است که مى گوید: هر مصیبتى در زمین یا وجود شما رخ دهد پیش از آفرینش شما و زمین در لوح محفوظ ثبت شده است (و فلسفه و حکمتى دارد).
بحث مشروح ترى در این زمینه ذیل همان آیه ۳٠ سوره شورى ست.
?شاگردان مکتب ائمه اهلبیت(علیهم السلام) نیز همین معنى را از آیه فهمیده اند، چنان که نقل مى کنند: هنگامى که سعید بن جبیر را نزد حجاج آوردند و تصمیم به قتل وى گرفت، مردى از حضار گریه کرد.
سعید گفت: چرا گریه مى کنى؟ در پاسخ گفت: به خاطر این مصیبتى که براى تو پیش آمده، گفت: گریه نکن، این در علم خدا بوده است که چنین شود، آیا نشنیده اى که خداوند، مى فرماید: ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَة فِى الأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاّ فِی کِتاب مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها.
البته، تمام حوادثى که در عالم رخ مى دهد، در لوح محفوظ و علم بى پایان خداوند، ثبت است، و اگر در اینجا تنها اشاره به مصائب واقع در زمین و نفوس انسانى شده، به خاطر این است که موضوع سخن، همین معنى بوده، و چنان که خواهیم دید، نتیجه گیرى در آیه بعد از همین موضوع مى شود.
ضمناً جمله إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللّهِ یَسِیر ، اشاره به این است که ثبت و حفظ این همه حوادث در لوح محفوظ، با کثرت فوق العاده اى که دارد براى خداوند آسان است.
و منظور از لوح محفوظ : علم بى پایان خداوند است، و یا صفحه جهان خلقت و نظام علت و معلول، که آن نیز مصداق علم فعلى خداوند است (دقت کنید). تفسیر نمونه]

…………………………….

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1397-03-03] [ 09:23:00 ق.ظ ]




 

 

امام على عليه السلام:

به آنچه فرمان مى دهى، خود بيش از همه عمل كن
كُن آخَذَ النّاسِ بِما تَأمُرُ بِهِ

ميزان الحكمه ج7 ص345

?@hadis.eshgh

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:18:00 ق.ظ ]




 

 

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الكِرامِ بِطَوْلِكَ یا ملجأ الآمِلین.

 

خدایا روزیم كن در آن ترحم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلام و مصاحبت كریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:25:00 ق.ظ ]