بیت الزینب


خرداد 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  





جستجو


 



 

 

 

صفای ساحل چشمت به دریا میکشد مارا

تمنای وصال تو به صحرا میکشد مارا

من از آدینه های بی تو،از تکرار بیزارم

فقط شوق تماشایت به فردامیکشد مارا

?تعجیل درفرج #پنج صلوات

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1397-03-28] [ 11:28:00 ب.ظ ]




 

 

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:

هر كه چشمش به دست مردم باشد، اندوهش دراز و افسوسش پايدار شود
مَن نَظرَ إلى ما في أيْدي النّاسِ طالَ حُزنُهُ ، و دامَ أسَفُهُ.

 

 

 

ميزان الحكمه ج3 ص 62

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:46:00 ب.ظ ]




 

 

امام على عليه السلام:

به درگاه خداوند عزّوجلّ توبه بَريد و به محبّت او درآييد؛ زيرا خداوند عزّوجلّ توبه گران و پاكيزگان را دوست مى دارد. مؤمن، توبه گر است.

 

 

ميزان الحكمه ج2 ص121

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:44:00 ب.ظ ]




 

 

 

از خودت سـ❓ــؤال کن:

آیا من در طول روز؛
خلوتی کوتاه، برای تشکّر از خدا دارم؟


من، در روز
چقدر مشتاقم تسبیحمو بردارم،

و شرابِ ناب الحمــدلله رو سر بکشم.

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:43:00 ب.ظ ]




 

 

 

 

امام صادق عليه السلام:

هيچ مردى نيست كه تكبّر يا گردنفرازى كند، مگر به خاطر ذلّتى كه آن را در خويش مى يابد.

الكافی جلد 2 صفحه 312

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:43:00 ب.ظ ]




 

 

 

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»<??

 سور ه طلاق آیه۱۲ 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
آیه۱۲»اللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوات وَ مِنَ الاْ َرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الاْ َمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»«?»
آیه ۱۲»خداوند همان کسى است که هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها را; فرمان او در میان آنها پیوسته فرود مى آید تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست و این که علم او به همه چیز احاطه دارد!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر آیه۱۲» هدف از آفرینش عالم معرفت است
این آیه که آخرین آیه سوره طلاق است، اشاره پرمعنى روشنى به عظمت قدرت خداوند در آفرینش آسمان ها و زمین، و نیز هدف نهائى این آفرینش دارد، و بحث هائى را که در آیات گذشته پیرامون وعده ثواب عظیم به مؤمنان پرهیزگار، و همچنین وعده هائى که به گشودن گره مشکلات آنها داده، تکمیل مى کند، بدیهى است، خداوندى که قدرت بر این آفرینش عظیم دارد، توانائى بر انجام آن وعده ها در این جهان و جهان دیگر نیز دارد.
نخست مى فرماید: خداوند همان کسى است که هفت آسمان را آفرید (اللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوات).
و از زمین نیز همانند آن (وَ مِنَ الاْ َرْضِ مِثْلَهُنَّ).
یعنى همان گونه که آسمان ها هفتگانه اند زمین ها نیز هفتگانه مى باشند، و این تنها آیه اى از قرآن مجید است که اشاره به زمین هاى هفتگانه مى کند.
✨اکنون ببینیم منظور از این آسمان هاى هفتگانه و زمین هاى مشابه آن چیست؟ در اینجا به اشاره فشرده اى میپردازیم ، و آن این که:
ممکن است، منظور از عدد هفت، همان کثرت باشد; زیرا این تعبیر در قرآن مجید و غیر آن، گاه به معنى کثرت آمده است، مثلاً مى گوئیم: اگر هفت دریا را هم بیاورى کافى نیست.
بنابراین، منظور از هفت آسمان و هفت زمین، تعداد عظیم و کثیر کواکب آسمانى و کراتى مشابه زمین است.
اما، اگر عدد هفت را براى تعداد و شماره بدانیم، مفهوم آن وجود هفت آسمان مى شود، و با توجه به آیه ۶ سوره صافات که مى گوید: إِنّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَة الْکَواکِبِ: ما آسمان نزدیک (آسمان اول) را با کواکب و ستارگان زینت بخشیدیم روشن مى شود که، آنچه ما مى بینیم و علم و دانش بشر به آن احاطه دارد، همه مربوط به آسمان اول است، و ماوراى این ثوابت و سیارات، شش عالم دیگر وجود دارد که از دسترس علم ما بیرون است.
این، در مورد آسمان هاى هفتگانه، و اما در مورد زمین هاى هفتگانه ممکن است اشاره به طبقات مختلف کره زمین باشد، زیرا امروز ثابت شده که زمین از قشرهاى گوناگونى تشکیل یافته.
و یا اشاره به اقلیم هاى هفتگانه روى زمین; چرا که هم در گذشته و هم امروز، کره زمین را به هفت منطقه تقسیم مى کردند (البته طرز تقسیم در گذشته و امروز متفاوت است، امروز زمین به دو منطقه منجمد شمالى و جنوبى و دو منطقه معتدله و دو منطقه حاره و یک منطقه استوائى تقسیم مى شود، اما در گذشته اقلیم هاى هفتگانه به شکل دیگرى تقسیم مى شد).
و ممکن است در اینجا نیز عدد هفت که از تعبیر مِثْلَهُنَّ استفاده مى شود، براى تکثیر و اشاره به زمین هاى متعددى باشد که در عالم هستى وجود دارد.
تا آنجا که بعضى از دانشمندان فلکى مى گویند: کراتى که مشابه کره زمین، بر گرد خورشیدها در این عالم بزرگ گردش مى کند، حداقل سیصد میلیون کره است!.
هر چند، با اطلاعات کمى که ما از ماوراى منظومه شمسى داریم، به دست دادن عدد در این زمینه کار مشکلى است، ولى به هر حال، دانشمندان دیگر فلکى نیز تأکید مى کنند که در کهکشانى که منظومه شمسى جزء آن است، میلیون ها میلیون کره وجود دارد که در شرایطى مشابه کره زمین قرار گرفته، و مرکز حیات و زندگى مى باشد.
البته، ممکن است پیشرفت علم و دانش بشر در آینده، اطلاعات بیشترى درباره تفسیر این گونه آیات در اختیار ما بگذارد.
آنگاه، به مسأله تدبیر این عالم بزرگ به وسیله فرمان خداوند اشاره کرده مى افزاید: امر و فرمان او در میان آنها پیوسته نازل مى شود (یَتَنَزَّلُ الاْ َمْرُ بَیْنَهُنَّ).
پیدا است منظور از أَمْر در اینجا همان فرمان تکوینى خداوند در مورد تدبیر این عالم بزرگ و آسمان ها و زمین هاى هفتگانه است; چرا که او پیوسته با فرمان مخصوص خود، آنها را در مسیر منظمى هدایت و رهبرى مى کند.

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»<??

ادامه تفسیر:?
در حقیقت این آیه، شبیه آیه ۵ سوره سجده که مى فرماید: یُدَبِّرُ الاْ َمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الاْ َرْضِ: او تدبیر امور از آسمان به زمین مى کند . به هر حال، اگر تدبیر او لحظه اى از این عالم برداشته شود، نظام همگى در هم مى ریزد، و راه فنا پیش مى گیرند.
و در پایان، به هدف این آفرینش عظیم اشاره کرده، مى گوید: اینها همه به خاطر آن است که شما بدانید خداوند بر هر چیزى توانا است و علم و آگاهى او به همه چیز احاطه دارد (لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْء عِلْماً).
?چه تعبیر جالبى که هدف این آفرینش عظیم را، آگاهى انسان از صفات خدا از علم و قدرت او مى شمرد، که آگاهى از این دو صفت براى تربیت انسان کافى است.
انسان، باید بداند او بر تمام اسرار وجودش احاطه دارد، و از همه اعمالش باخبر است، و نیز بداند وعده هایش در زمینه معاد و رستاخیز، در زمینه پاداش و کیفر، و در زمینه وعده پیروزى مؤمنان تخلف ناپذیر است.
آرى، خدائى که چنین علم و قدرتى دارد و نظام عالم هستى را اداره مى کند، اگر احکامى در زمینه زندگى انسان ها، در رابطه با طلاق و حقوق زنان قرار داده، همگى روى حساب دقیق و متقن است.
?قابل توجه این که: در آیات مختلف قرآن، اشاراتى به هدف آفرینش انسان یا مجموع این جهان شده، که در بدو امر ممکن است مختلف به نظر برسد، ولى با دقت مى بینیم همه به یک حقیقت بازمى گردند:
?۱ ـ در آیه ۵۶ ذاریات ، هدف آفرینش انسان و جنّ را عبادت مى شمرد (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ).
?۲ ـ در آیه ۷ سوره هود ، هدف آفرینش آسمان ها و زمین را آزمون بشر معرفى مى کند (وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضَ فِی سِتَّةِ أَیّام وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً).
?۳ ـ در آیه ۱۱۹ هود ، هدف را رحمت الهى مى شمرد (وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ).
?۴ ـ و بالاخره در آیه مورد بحث، هدف را علم و آگاهى از صفات خدا دانسته است (لِتَعْلَمُوا…).
کمى دقت در این آیات، نشان مى دهد، بعضى مقدمه براى بعضى دیگر است، آگاهى و معرفت، مقدمه اى است براى بندگى و عبادت ، و آن نیز مقدمه اى است براى آزمون و تربیت بشر، و آن هم مقدمه اى است براى بهره گیرى از رحمت خدا (دقت کنید).
تفسیر نمونه)

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»? 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:42:00 ب.ظ ]