بیت الزینب


مرداد 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    





جستجو


 



,,به هر راهی که ممکن است مرا به تو برساند قدم خواهم گذشت.

 به بوی آنکه تو را در پایان راه بیابم دشواری همه جاده‌‌ها در چشمم هیچ است. «خوشا راهی که پایانش تو باشی.»

 

اگرم در نگشایی ز ره بام درآیم

که زهی جان لطیفی که تماشای تو دارد

 

به دو صد بام برآیم به دو صد دام درآیم

چه کنم آهوی جانم سر صحرای تو دارد

 

مشکل اینجاست که اشتهای خدا را از دست داده‌ایم. 

در هوای او بی‌قراری نمی‌کنیم. 

ما دیگر سرگشته‌ی او نیستیم. 

اشتیاق خدا و ایمان به ضرورت وجود او از دل‌‌ها رخت بربسته. 

همین است که دیگر هیچ صدایی زیر و رویمان نمی‌کند و هیچ رایحه‌ای سودایی‌مان.

 کسی حال بیدار شدن ندارد، چرا که تمنا و سودایی نیست.

 چشم‌‌ها به دیدار کسی دل‌دل نمی کنند. هستی را به هوای نشانه‌ای، بو نمی‌کشیم.

 

 شیخ بوالحسن خرقانی‌ می‌گفت: «در اندرون پوست من دریایی است که هرگاه که بادی برآید از این دریا میغ و باران سربرکند از عرش تا به ثری باران ببارد.» ما اما,,تنها به نامی از دریا قناعت کرده‌ایم.

 

عاشقان زاری‌ می‌کنند و با هر جاندار زاری کننده‌ای احساس هم‌خونی دارند:

 

بنال بلبل اگر با منت سر یاری است

که ما دو عاشق زاریم و کار ما زاری است

 

ما اما، به بازارها دل بسته‌ایم.

 

ایمان دارم؛ یعنی به شوق تو‌ می‌دوم. ایمان دارم؛ یعنی‌ می‌خواهم «بدوم تا تو همه فاصله‌‌ها را…». 

با پایی از جنس جان

 با دلی از جنس درد.

 

 ایمان، دانستن نیست، دویدن است. 

شبیه غنچه، پیراهن دریدن است.

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-05-23] [ 10:47:00 ب.ظ ]




 

 

 

 

? پیامبر اکرم (ص):

 

? دل همچون آهن، زنگار مى‌گيرد.

 

 سؤال شد: صيقل يافتن آن به چيست؟

 

 فرمود: ياد مرگ و تلاوت قرآن.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:54:00 ق.ظ ]




 

 

 

عده‌ای فقط در آسمان‌ها دنبال خدا مي گردند، هر زمان که با او کار دارند. يا او را در درون می‌جوییم و يا در بيرون، گاهي در نهان و گاهي در آشکار؛ غافل از این‌که نمی‌توان خدا را پارچه پارچه کرد بلکه او را بايد يک پارچه ديد.

 

خواهي که تا بيابي، يک لحظه‌ای مجويش

خواهي که تا بداني، يک لحظه‌ای مدانش

چون در نهانش جويي، دوري از آشکارش

چون آشکار جويي، محجوبي از نهـانـش

چون ز آشکار و پنهان، بيرون شدي به برهان

پاها دراز کن خوش، مي خسب در امانش

(مولانا)

خداوند همه جا حاضر است و عالم محضر اوست.

 او فقط خداي آسمان‌ها نيست، همان‌گونه که در ناخودآگاهي انسان جايگاه او را فقط در آسمان‌ها براي ما حک کرده‌اند و او را نزديک تر از رگ گردن نمي بينيم،

 حتي او را در کنار خود و در روي زمين هم حس نمی‌کنیم و…

خدا متعلق به همه‌ی مکان‌هاست؛ اما انسان جايي که نيازمند است، او را مورد خطاب قرار می‌دهد و در جايي که احساس نيازي به او نمی‌کند؛

 کاري هم با او ندارد.

خدا متعلق به همه‌ی زمان‌هاست و انسان بازهم او را براي زمان‌های خاصي می‌خواهد و….

خلاصه این‌که انسان برداشت بسيار ناقصي از خداوند دارد و همين باعث شده که نتواند پاسخ مناسبي از ارتباط با او داشته باشد و…

پايه ي فکري مشترک همه‌ی انسان‌ها، موضوع شناخت و نحوه‌ی نزديکي به خداوند است و خدا يک تعريف بيشتر ندارد که در بين همه‌ی انسان‌ها، مشترک است.

 

راه تو به هر روش که پويند، خـوش اسـت

وصل تو به هر جهت که جويند، خوش است

روي تو به هر ديده که بينـنـد، نـکـوسـت

نام تو به هر زبان که گـوينـد، خوش اسـت

 

(شيخ ابوسعيد ابوالخير)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:54:00 ق.ظ ]




 ‍

 

 

✅شاخص های جوان انقلابی از منظر امام خامنه ای

 

 ١-خود را مدیون اسلام و انقلاب می داند.

 ٢-اهل قرآن است.

 ٣-اخلاص در امور را سرلوحه خود قرار می دهد.

 ٤-به دنبال کسب علم ودانش است.

 ٥-بدنبال کسب آگاهی سیاسی و بصیرت است

—–

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:43:00 ق.ظ ]




 

 

 

بصیرت چیست؟

 

? ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﺪﻣﺖ مقام معظم ﺭﻫﺒﺮﯼ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﺗﺮﺑﯿﺖﮐﻨﯿﻢﺭﻫﺒﺮﯼ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻨﻈﻮﺭﺗﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﺎ ﺑﺼﯿﺮﺕ ﭼﯽ ﻫﺴﺖ؟

 

?ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ: ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﮐﻪ ﭼﺸﻤﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻫﺎﻥﻣﻮﻻﯾﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﻟﯿﺸﺎﻥ…

 

?حضرت ﺁﻗﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ :ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺑﺼﯿﺮﺕﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ 

ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﺑﺼﯿﺮ,

ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻟﮏﺍﺷﺘﺮﻫﺴﺖ ﮐﻪ:

ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮمنین (علیه السلام) ﺩﺭﻭﺻﻔﺶ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:

❎ ﻣﺎﻟﮏ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻭﻣﺸﮑﻠﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺰﺩﻣﻮﻻﯾﺶ ﺑﻮﺩ,ﻣﻮﻻﯾﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻣﯿﮑﺮﺩ!

ﺑﺼﯿﺮﺕ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﻮﻻﯾﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮﭼﻪ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﯽ.❗️

——

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:39:00 ق.ظ ]




 

 

 

 

 

?حضرت #امام_خامنه_ای (مدظله العالی):

 

?«اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد. ۹۵/۶/۲۸»

——

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:32:00 ق.ظ ]




 

 

 

امام على عليه السلام:

 

زشت ترين خيانت، فاش كردن راز [كسى ]است

أقبَحُ الغَدرِ إذاعَةُ السِّرِّ 

 

 

 

 

 

غررالحكم حدیث 3005

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:26:00 ق.ظ ]




>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>??

??

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سوره زمر آیه۴۹ 

 

> > > > > > > > > > > > > > > > > > > > 

آیه۴۹) فَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِنَّا قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ بَلْ هِيَ فِتْنَةٌ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 

 

>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•>•?

آیه۴۹) هنگامی كه انسان را زیانی رسد، ما را (برای حلّ مشكلش) می‌خواند؛ سپس هنگامی كه از جانب خود به او نعمتی دهیم، می‌گوید: «این نعمت را بخاطر كاردانی خودم به من داده‌اند»؛ ولی این وسیله آزمایش (آنها) است، امّا بیشترشان نمی‌دانند.

 

> > > > > > > > > > > > > > > > > > > >

تفسیر آیه۴۹) در سختى ها به یاد خدا هستند، اما…

باز در اینجا موضوعِ سخن، افراد بى ایمان و ظالمانند، و چهره دیگرى از چهره هاى زشت آنها را منعکس مى کند.

نخست مى فرماید: هنگامى که انسان را زیان و ضررى (و درد و رنج و فقرى ) برسد، براى حل مشکلش ما را مى خواند (فَإِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ دَعانا). همان انسانى که طبق آیات گذشته، از شنیدن نام خداوند یگانه مشمئز مى شد، آرى همان انسان، به هنگام گرفتارى در تنگناى حوادث، به سایه لطف الهى پناه مى برد.

اما آن هم موقتى است هنگامى که به او نعمتى از ناحیه خود عطا کنیم و درد و رنجش را برطرف سازیم، لطف و عطاى ما را به دست فراموشى مى سپارد، و مى گوید: این نعمت را خودم، دست و پا کردم، و بر اثر لیاقت و کاردانى خودم بوده (ثُمَّ إِذا خَوَّلْناهُ نِعْمَةً مِنّا قالَ إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلى عِلْم).

✨نمونه این سخن، همان است که قرآن، در آیه ۷۸ سوره قصص از زبان قارون نقل مى کند که، در برابر دانشمندان بنى اسرائیل که به او اندرز دادند: از این نعمت هاى خداداد در راه رضاى او استفاده کن! چنین گفت: إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلى عِلْم عِنْدِى: اینها مواهبى است که من با علم و دانش خود به دست آورده ام !

این غافلان بى خبر، هیچ فکر نمى کنند که آن علم و دانش نیز، موهبتى از سوى خداست، آیا آنها این علم و دانشى را که سبب تدبیر معاش و کسب درآمدهاى فراوان مى شود، خودشان به خودشان داده اند؟ یا از ازل جزء ذاتشان بوده است؟!.

بعضى از مفسران، در تفسیر این جمله، احتمال دیگرى نیز داده اند و آن این که، آنها مى گویند: این مواهب را خدا به خاطر این به ما داده است که، عالم به لیاقت و استحقاق ما بوده.

این احتمال، گرچه در آیه مورد بحث، امکان دارد ولى در آیه سوره قصص در مورد قارون با توجه به کلمه عِنْدِى (نزد من) ممکن نیست، و مى تواند قرینه اى بر آیه مورد بحث، و ترجیح تفسیر اول بوده باشد.

سپس، قرآن در پاسخ این افراد خودبین و کم ظرفیت ـ که چون به نعمتى رسند به زودى خود را گم مى کنند ـ چنین مى گوید: بلکه این نعمت وسیله آزمایش آنها است ولى اکثرشان نمى دانند (بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لایَعْلَمُونَ).

?هدف این است که، با بروز حوادث سخت، و به دنبال آن رسیدن به نعمت هاى بزرگ، آنچه را در درون دارند آشکار کنند:

آیا، به هنگام مصیبت مأیوس، و به هنگام نعمت مغرور مى گردند؟

آیا، در این تحولات، بیشتر به فکر خدا مى افتند، و یا غرق دنیا مى شوند؟

آیا، خویشتن خویش را فراموش مى کنند و یا با توجه به ضعف هاى خود بیش از پیش به یاد خدا خواهند بود؟

ولى افسوس، که بیشتر مردم فراموش کارند و از این حقایق آگاه نیستند.

این حقیقت بارها در آیات قرآن تکرار شده است که، خداوند حکیم، گاه، انسان را در تنگناى مشکلات قرار مى دهد، و گاه، در رفاه و آسایش و نعمت، تا او را از این طرق بیازماید، ارزش وجودى او را بالا ببرد، و به این حقیقت که همه چیز، از ناحیه او است آشنا سازد.

اصولاً، شدائد، زمینه ساز شکوفائى فطرت است، همان گونه که نعمت ها مقدمه معرفت مى باشد.

قابل توجه این که، در این آیه، روى کلمه انسان تکیه شده، و او را به عنوان فراموشکار و مغرور، معرفى کرده، این، اشاره به انسان هائى است که تحت تربیت مکتب هاى الهى قرار نگرفته اند، و مربى و راهنمائى نداشته اند، شهواتشان آزاد بوده، در میان هوس ها غوطهور شده، و به صورت گیاهانى خودرو بوده اند، آرى، آنها هستند که هر گاه گرفتار درد و رنجى شوند، به سوى خدا مى آیند، و هنگامى که طوفان حوادث، فرو نشست و مشمول نعمت هائى گردند، خدا را به دست فراموشى مى سپارند.

تفسیرنمونه) 

>•>•>•>

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:23:00 ق.ظ ]