بیت الزینب


آبان 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    





جستجو


 



 

 

 

 

 

امام عسکری علیه السلام:

هرکه زیاد بخوابد، خواب های پریشان ببیند.

میزان الحکمه،ج۱۲، ص۴۹۳

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-08-29] [ 07:21:00 ب.ظ ]




??>•〰〰〰〰〰〰•<??

 

بسم اللّه الرحمن الرحیم

 سوره انعام آیه۱۷ 

 

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

آیه۱۷) وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 

 

~~~~~~~~?~?~?~~~~~~~

آیه۱۷) و اگر خدا به تو زيانى برساند كسى جز او برطرف كننده آن نيست و اگر خيرى به تو برساند پس او بر هر چيزى تواناست 

 

〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰

تفسیر آیه ۱۷)- قدرت قاهره پروردگار

گفتیم: هدف این سوره در درجه اول، ریشه کن ساختن عوامل شرک و بت پرستى است، در دو آیه فوق نیز همین حقیقت تعقیب شده است.

نخست مى فرماید: چرا شما به غیر خدا توجه مى کنید؟ و براى حل مشکلات و دفع زیان و ضرر و جلب منفعت به معبودهاى ساختگى پناه مى برید با این که: اگر خدا کمترین زیانى به تو برساند برطرف کننده آن، کسى جز او نخواهد بود، و اگر خیر و برکت و پیروزى و سعادتى به تو برساند از پرتو قدرت او است زیرا او است که بر همه چیز توانا است (وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاّ هُوَ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْر فَهُوَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ).

?در حقیقت، توجه به غیر خدا به خاطر این است که:

یا آنها را سرچشمه خیرات

و یا برطرف کننده مصائب و مشکلات مى دانند، همان طور که خضوع تا سر حدّ پرستش در برابر صاحبان قدرت و زر و زور نیز یکى از این دو انگیزه را دارد.

آیه فوق مى فرماید: اراده خداوند بر همه چیز حکومت مى کند، اگر نعمتى را از کسى سلب کند و یا نعمتى را به کسى ارزانى دارد، هیچ منبع قدرتى در جهان نیست که بتواند آن را دگرگون سازد.

پس چرا در برابر غیر خدا سر تعظیم فرود مى آورند؟

تعبیر به یَمْسَسْکَ در مورد خیر و شرّ که از ماده مسّ گرفته شده، اشاره به این است که: حتى کوچک ترین خیر و شرّى بدون اراده و قدرت او ممکن نیست.

این موضوع، نیز لازم به تذکر است که: آیه فوق، با صراحت کامل عقیده ثَنَوِیّین (دوگانه پرستان) را ـ که قائل به دو مبدأ خیر و شرّ بودند ـ ردّ مى کند و هر دو را از ناحیه خدا مى داند.

ولى در جاى خود گفته ایم که: شرّ مطلق در جهان وجود ندارد و بنابراین، هنگامى که شرّ به خدا نسبت داده مى شود، منظور امورى است که به ظاهر سلب نعمت است ولى در واقع و در مورد خود، خیر است.

یا براى بیدارباش، یا تعلیم و تربیت و برطرف ساختن غرور و طغیان و خودخواهى و یا به خاطر مصالح دیگر است.

تفسیر نمونه) 

~~~~~~~~~~~~~~•

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:11:00 ب.ظ ]




???.??.•°•.??.?.??

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سوره نسا آیه۱۴۹ 

 

……………………………………………………………

آیه۱۴۹) إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوٓءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا 

 

•.• •.• •.• •??????• •.• •.• •.•

آیه۱۴۹)اگر نیكیها را آشكار یا مخفی سازید، و از بدیها گذشت نمایید، خداوند بخشنده و تواناست (و با اینكه قادر بر انتقام است، عفو و گذشت می‌كند).

 

……………………………………………………………

تفسیر آیه۱۴۹) درایه بعدی این سوره  ، به نقطه مقابل این حکم اشاره کرده که: اگر نیکى هاى افراد را اظهار کنید و یا مخفى نمائید مانعى ندارد، به خلاف بدى ها که مطلقاً جز در موارد استثنائى باید کتمان شود و نیز اگر در برابر بدى هائى که افراد به شما کرده اند راه عفو و بخشش را پیش گیرید بهتر است; زیرا این کار در حقیقت یک نوع کار الهى است که با داشتن قدرت بر هر گونه انتقام، بندگان شایسته خود را مورد عفو قرار مى دهد، مى فرماید: (اما) اگر نیکى ها را آشکار یا مخفى سازید و یا از بدى ها گذشت نمائید، خداوند بخشنده و توانا است (إِنْ تُبْدُوا خَیْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوء فَإِنَّ اللّهَ کانَ عَفُوّاً قَدیراً).

در حقیقت آیه دوم، از دو جهت در نقطه مقابل آیه اول قرار گرفته، نخست اظهار نیکى ها در برابر اظهار بدى ها و سپس عفو و بخشش در برابر کسانى که به آنها ستم شده است.

تفسیر نمونه)

•.• •.• •.• •.• •.• •.• •.• •.• •.• •? 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1397-08-24] [ 05:42:00 ب.ظ ]




 

 

 

امام على عليه السلام: 

هر كس با كتاب ها آرام گيرد، هيچ آرامشى را از دست نداده است 

مَن تَسَلّى بِالكُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ 

غررالحكم حدیث 8126

 

?? ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی را گرامی می داریم

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 05:39:00 ب.ظ ]




 

 

 

امیرالمؤمنین عليه السلام

 

ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است 

رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ

 

غررالحكم حدیث 5399

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-08-15] [ 06:02:00 ب.ظ ]




=?=?=?========?=?=?=

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 سوره نسا آیه۱۴۸ 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 

آیه۱۴۸) لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوٓءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا 

 

=??=================??=

آیه ۱۴۸)خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار كند؛ مگر آن كس كه مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

تفسیر آیه۱۴۸) خدا اظهار بدى ها را دوست نمى دارد

در این ایه وایه قبل ، اشاره به بخشى از دستورات اخلاقى اسلام شده است:

نخست مى فرماید: خدا دوست نمى دارد کسى با سخنان خود بدى ها، عیوب و اعمال زشت اشخاص را اظهار کند (لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ).

زیرا همان گونه که خداوند ستّار العیوب است، دوست ندارد که افراد بشر پرده درى کنند، عیوب مردم را فاش سازند و آبروى آنها را ببرند.

به علاوه مى دانیم هر انسانى معمولاً نقاط ضعف پنهانى دارد که اگر بنا شود این عیوب اظهار گردد یک روح بدبینى عجیب بر سراسر جامعه سایه مى افکند، و همکارى آنها را با یکدیگر مشکل مى سازد، بنابراین هم به خاطر استحکام پیوندهاى اجتماعى و هم به خاطر رعایت جهات انسانى، لازم است بدون در نظر گرفتن یک هدف صحیح، پرده درى نشود.

ضمناً باید توجه داشت: منظور از کلمه سوء هر گونه بدى و زشتى است و منظور از جهر… من القول هر گونه ابراز و اظهار لفظى است، خواه به صورت شکایت باشد یا حکایت، یا نفرین، یا مذمت، و یا غیبت، و به همین جهت از جمله آیاتى که در بحث تحریم غیبت به آن استدلال شده همین آیه است، ولى مفهوم آیه منحصر به غیبت نیست و هر نوع بدگوئى را شامل مى شود.

پس از آن به بعضى از امور که مجوّز این گونه بدگوئى ها و پرده درى ها مى شود اشاره کرده، مى فرماید: مگر کسى که مظلوم واقع شده (إِلاّ مَنْ ظُلِمَ).

چنین افرادى براى دفاع از خویشتن در برابر ظلم ظالم حق دارند اقدام به شکایت کنند و یا از مظالم و ستمگرى ها آشکارا مذمت، انتقاد و غیبت نمایند و تا حق خود را نگیرند و دفع ستم ننمایند از پاى ننشینند.

در حقیقت ذکر این استثناء به خاطر آن است که حکم اخلاقى فوق مورد سوء استفاده ظالمان و ستمگران واقع نشود.

و یا بهانه اى براى تن در دادن به ستم نگردد.

روشن است در این گونه موارد نیز تنها به آن قسمت که مربوط به ظلمِ ظالم و دفاع از مظلوم است باید قناعت کرد.

و در پایان آیه ـ همان طور که روش قرآن است ـ براى این که افرادى از این استثناء نیز سوء استفاده نکنند و به بهانه این که مظلوم واقع شده اند عیوب مردم را بدون جهت آشکار نسازند، مى فرماید: خداوند شنوا و داناست (وَ کانَ اللّهُ سَمیعاً عَلیماً) یعنى هم سخنان را مى شنود و هم از نیّات آگاه است.

تفسیر نمونه) 

==================?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 06:00:00 ب.ظ ]




 

 

 

? اربعین نزدیک میشود …

دل ما در سفر کرب و بلاست

 

[ اَللّهُمَ اَرزُقنـٰا فِی اَلْدُنْیٰا زیٰارَۃ اَلْحُسَیْن

وَ فِی اَلْاٰخِرَۃ شِفٰاعَة اَلْحُسَیْن ]

{خدایا روزی ما را در دنیا زیارت کربلا و

در آخرت شفاعت امام حسین(ع) قرار بده}

▫الهی آمین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1397-08-05] [ 02:28:00 ق.ظ ]




 

 

 

 

? عاشقی

بر #علیِ عالی اعلا داریم

این چنین #رهبر_آزاده فقط ماداریم

این هم از،

لطف ❤حسین(ع) ❤است که ما بر سَرمان

سایه‌ی رهبری حضرت آقا داریم

 

?سلامتی رهبر عزیزمان صلوات?

—–

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 02:27:00 ق.ظ ]




امام على عليه السلام: 

اخلاص، عاليترين هدف است

الإخْلاصُ أشْرَفُ نِهايَةٍ 

غررالحكم حدیث 851

 

 

آیه 82 و 83 سوره صاد:

قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۸۲﴾

(شیطان به خداوند)گفت: به عزتت سوگند همه آنها(بندگانت) را گمراه خواهم كرد

إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ﴿۸۳﴾

مگر بندگان خالص تو از ميان آنها

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 02:24:00 ق.ظ ]




 

 

 

امام على عليه السلام: 

 

خوراك را كم كن تا بيمارى را كم كنى

أقلِل طَعاماً تُقلِل سَقاماً 

 

 

 

 

غررالحكم حدیث 2336

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 02:21:00 ق.ظ ]




=?=?=?========?=?=?=

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 سوره نسا آیه۱۴۸ 

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 

آیه۱۴۸) لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوٓءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا 

 

=??=================??=

آیه ۱۴۸)خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار كند؛ مگر آن كس كه مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست.

 

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

تفسیر آیه۱۴۸) خدا اظهار بدى ها را دوست نمى دارد

در این آیه، اشاره به بخشى از دستورات اخلاقى اسلام شده است:

نخست مى فرماید: خدا دوست نمى دارد کسى با سخنان خود بدى ها، عیوب و اعمال زشت اشخاص را اظهار کند (لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ).

زیرا همان گونه که خداوند ستّار العیوب است، دوست ندارد که افراد بشر پرده درى کنند، عیوب مردم را فاش سازند و آبروى آنها را ببرند.

به علاوه مى دانیم هر انسانى معمولاً نقاط ضعف پنهانى دارد که اگر بنا شود این عیوب اظهار گردد یک روح بدبینى عجیب بر سراسر جامعه سایه مى افکند، و همکارى آنها را با یکدیگر مشکل مى سازد، بنابراین هم به خاطر استحکام پیوندهاى اجتماعى و هم به خاطر رعایت جهات انسانى، لازم است بدون در نظر گرفتن یک هدف صحیح، پرده درى نشود.

ضمناً باید توجه داشت: منظور از کلمه سوء هر گونه بدى و زشتى است و منظور از جهر… من القول هر گونه ابراز و اظهار لفظى است، خواه به صورت شکایت باشد یا حکایت، یا نفرین، یا مذمت، و یا غیبت، و به همین جهت از جمله آیاتى که در بحث تحریم غیبت به آن استدلال شده همین آیه است، ولى مفهوم آیه منحصر به غیبت نیست و هر نوع بدگوئى را شامل مى شود.

پس از آن به بعضى از امور که مجوّز این گونه بدگوئى ها و پرده درى ها مى شود اشاره کرده، مى فرماید: مگر کسى که مظلوم واقع شده (إِلاّ مَنْ ظُلِمَ).

چنین افرادى براى دفاع از خویشتن در برابر ظلم ظالم حق دارند اقدام به شکایت کنند و یا از مظالم و ستمگرى ها آشکارا مذمت، انتقاد و غیبت نمایند و تا حق خود را نگیرند و دفع ستم ننمایند از پاى ننشینند.

در حقیقت ذکر این استثناء به خاطر آن است که حکم اخلاقى فوق مورد سوء استفاده ظالمان و ستمگران واقع نشود.

و یا بهانه اى براى تن در دادن به ستم نگردد.

روشن است در این گونه موارد نیز تنها به آن قسمت که مربوط به ظلمِ ظالم و دفاع از مظلوم است باید قناعت کرد.

و در پایان آیه ـ همان طور که روش قرآن است ـ براى این که افرادى از این استثناء نیز سوء استفاده نکنند و به بهانه این که مظلوم واقع شده اند عیوب مردم را بدون جهت آشکار نسازند، مى فرماید: خداوند شنوا و داناست (وَ کانَ اللّهُ سَمیعاً عَلیماً) یعنى هم سخنان را مى شنود و هم از نیّات آگاه است.

تفسیر نمونه) 

=================

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 02:17:00 ق.ظ ]