????
???
??
?
سوره نسا آیه۷۶ 

≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈

آیه۷۶) «الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا»

≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈≈≈≈≈

آیه۷۶) كسانى كه ايمان آورده‌اند، در راه خدا كارزار مى‌كنند. و كسانى كه كافر شده‌اند، در راه طاغوت مى‌جنگند. پس با ياران شيطان بجنگيد كه نيرنگ شيطان [در نهايت‌] ضعيف است.

≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈≈≈?≈≈≈≈≈

تفسیر آیه۷۶) مجاهدان راستین
سپس در این آیه براى تشجیع مجاهدان و ترغیب آنها به مبارزه با دشمن و مشخص ساختن صفوف و اهداف مجاهدان، چنین مى فرماید: افراد با ایمان در راه خدا و آنچه به سود بندگان خدا است پیکار مى کنند، ولى افراد بى ایمان در راه طاغوت یعنى قدرت هاى ویرانگر مى جنگند (الَّذینَ آمَنُوا یُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا یـُقاتِلُونَ فی سَبیلِ الطّاغُوتِ).
یعنى در هر حال، زندگى خالى از مبارزه نیست منتها جمعى در مسیر حق و جمعى در مسیر باطل و شیطان پیکار دارند.
و به دنبال آن مى گوید: با یاران شیطان پیکار کنید و از آنها وحشت نداشته باشید (فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ).
طاغوت و قدرت هاى طغیانگر و ظالم هر چند به ظاهر بزرگ و قوى جلوه کنند، اما از درون، زبون و ناتوانند، از ظاهر مجهز و آراسته آنها نهراسید; زیرا درون آنها خالى است و نقشه هاى آنها همانند قدرت هایشان سست و ضعیف است; چرا که متکى به نیروى لایزال الهى نیست، بلکه متکى به نیروهاى شیطانى مى باشد، مى فرماید: نقشه هاى شیطان سست و ضعیف است (إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً).
دلیل این ضعف و ناتوانى روشن است; زیرا:
?از یکسو افراد با ایمان در مسیر اهداف و حقایقى گام بر مى دارند که با قانون آفرینش هماهنگ و هم صدا است و رنگ ابدى و جاودانى دارد، آنها در راه آزاد ساختن انسان ها و از بین بردن مظاهر ظلم و ستم پیکار مى کنند.
در حالى که طرفداران طاغوت در مسیر استعمار و استثمار بشر و شهوات زودگذرى که اثر آن ویرانى اجتماع و بر خلاف قانون آفرینش است تلاش و کوشش مى نمایند.
?و از سوى دیگر افراد با ایمان به اتکاى نیروهاى معنوى آرامشى دارند که پیروزى آنها را تضمین مى کند و به آنها قوت مى بخشد، در حالى که افراد بى ایمان تکیه گاه محکمى ندارند.
قابل توجه این که: در این آیه ارتباط کامل طاغوت با شیطان بیان شده که چگونه طاغوت از نیروهاى مختلف اهریمنى مدد مى گیرد، تا آنجا که مى گوید: یاران طاغوت همان یاران شیطانند، چنان که در آیه ۲۷ سوره اعراف نیز همین مضمون آمده است، مى فرماید: اِنّا جَعَلْنَا الشَّیاطِیْنَ أَوْلِیآءَ لِلَّذِیْنَ لایُؤْمِنُونَ: ما شیاطین را سرپرست افراد بى ایمان قرار دادیم .
(تفسیر نمونه)

≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...