:▫▫▫▫▫:?:▫▫▫▫▫:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سوره علق آیه ۷

 

:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-

آیه۷] أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَىٰٓ 

 

:?:▫:▫:▫:▫:▫:▫:▫:▫:?:

آیه۷] از اینكه خود را بی‌نیاز ببیند!

 

:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-

تفسیر آیه۷] به خاطر این که خود را مستغنى و بى نیاز مى بیند (أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى).

این طبیعت غالب انسان ها است، طبیعت کسانى است که در مکتب عقل و وحى پرورش نیافته اند، که وقتى خود را مستغنى مى پندارند، شروع به سرکشى و طغیان مى کنند.

نه، خدا را بنده اند، نه احکام او را به رسمیت مى شناسند، نه به نداى وجدان گوش فرا مى دهند، و نه حق و عدالت را رعایت مى کنند.

انسان و هیچ مخلوق دیگر، هرگز بى نیاز و مستغنى نخواهند شد، بلکه موجودات ممکنه، همیشه نیازمند به لطف و نعمت هاى خدا هستند، و اگر لحظه اى فیض او قطع شود، درست در همان لحظه، همه نابود مى گردند، منتها انسان گاهى به غلط خود را بى نیاز مى پندارد، و تعبیر لطیف آیه نیز اشاره به همین معنى است که مى گوید: خود را بى نیاز مى بیند نمى گوید: بى نیاز مى شود .

بعضى معتقدند: منظور از انسان در آیه مورد بحث، خصوص ابو جهل است، که از آغاز دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) به مخالفت برخاست، ولى مسلماً انسان در اینجا مفهوم کلى دارد، و امثال ابو جهل مصداق هائى از آن مى باشند.

به هر حال، چنین به نظر مى رسد: هدف آیه این است: پیغمبر(صلى الله علیه وآله) انتظار نداشته باشد مردم به زودى دعوتش را پذیرا شوند، بلکه باید خود را براى انکار و مخالفت مستکبرانِ طغیانگر، آماده سازد، و بداند راهى پر فراز و نشیب در پیش روى او است.

تفسیر نمونه]

:▫:▫:▫:▫:▫:▫:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...