#آیات_مهدوی

? سوره هود آیه ی ۸۶?

◀️دلیل وجود امام زمان (عج الله فرجه)

?بسم الله الرحمن الرحیم?

?بقية‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظ?

?اگر ايمان آورده‏ ايد، آنچه خدا باقى می ‏گذارد برايتان بهتر است. و من نگهبان شما نيستم.?

♦️در روايات متعددى می ‏خوانيم كه بقية اللَّه تفسير به وجود"حضرت مهدى (علیه السلام)” يا بعضى از امامان ديگر شده است، از جمله در كتاب اكمال الدين از امام باقر (ع)چنين نقل شده: “نخستين سخنى كه مهدى (ع) پس از قيام خود می ‏گويد اين آيه است” بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ” سپس می ‏گويد منم بقية اللَّه و حجت و خليفه او در ميان شما، سپس هيچكس بر او سلام نمی ‏كند مگر اينكه می ‏گويد: السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه”

♦️از آنجا كه مهدى موعود (ع) آخرين پيشوا و بزرگترين رهبر انقلابى پس از قيام پيامبر اسلام (ص) است يكى از روشن ترين مصاديق"بقية اللَّه” می ‏باشد و از همه به اين لقب شايسته ‏تر است، بخصوص كه تنها باقيمانده بعد از پيامبران‏ و امامان است.

?در پايان آيه مورد بحث از زبان شعيب می ‏خوانيم كه می ‏گويد: وظيفه من همين ابلاغ و انذار و هشدار بود كه گفتم “و من مسئول اعمال شما و موظف به اجبار كردنتان بر پذيرفتن اين راه نيستم” اين شما و اين راه و اين چاه! (وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ).                            

 ♦️«بَقِيَّتُ اللَّهِ» در اين آيه به معناى درآمد و سودى است كه از يك سرمايه‏ ى حلال و خداپسندانه براى انسان باقى می ‏ماند و صد در صد حلال است. امّا در روايات به هر وجود مباركى كه به اراده‏ ى خداوند براى بشريّت باقی می ‏ماند، «بَقِيَّتُ اللَّهِ» گفته می ‏شود. از جمله به سربازان مؤمنى كه پيروزمندانه از جبهه‏ ى جنگ برمی ‏گردند، زيرا به اراده ‏ى الهى باقى مانده‏ اند.

♦️ به امام عصر (عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف) نيز «بَقِيَّتُ اللَّهِ» می ‏گويند، چون آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت مردم ذخيره و باقى نگه داشته شده است.

♦️در روايات می ‏خوانيم كه يكى از نام‏ ها و اسامى مبارك آن حضرت «بقية اللَّه» است  و ما بر او به اين نام سلام می ‏كنيم: «السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مكّه ظهور فرمايند، اين آيه را تلاوت كرده و می ‏فرمايند: من آن «بَقِيَّتُ اللَّهِ» هستم. البتّه به ساير معصومين عليهم السلام نيز لقب «بقية اللَّه» داده شده است.

#مهدی_شناسی
#آیات_مهدوی
#سوره_هود_ ۸۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...