? قدم اول برای رسیدن به حال خوش معنوی چیست؟

 

#راه_های_رسیدن به #حال_خوش_معنوی و #نشاط_در_زندگی

 

#استاد_پناهیان:

 

?حال خوش معنوی یعنی لذت بردن از اینکه احساس کنی در پناه خدا هستی! این کِیف- از یک مرحله‌ای به بعد- اشک آدم را هم جاری می‌کند.

 

?هر گریه‌ای نشانۀ حال خوش معنوی نیست؛ این گریه باید ناشی از یک قلب #شاد باشد. حال خوش معنوی به غمگین بودن نیست، به داشتن یک سلسله شادی‌های بسیار عمیق و معنادار است! ما معمولاً وقتی خیلی دل‌مان گرفته و مشکلات هجوم آورده سراغ عبادت و دعا می‌رویم و در خانۀ خدا ناله می‌زنیم، در‌حالی‌که اصلش این است که وقتی سرشار از شادی و نشاط هستی، دنبال دعا و عبادت باشی تا از خدا تشکر کنی.

 

?حال خوش معنوی یعنی اطمینان و نداشتن نگرانی! و #قدم_اول برای رسیدن به حال خوش معنوی این است که به خدا اطمینان پیدا کنی. أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ یعنی با ذکر خدا آرام شو تا نگرانی‌هایت برطرف شود. #آیت_الله_بهجت میفرمود: اگر همان‌قدر که بچه به مادرش اعتماد دارد، به خدا اعتماد داشتیم، مشکلی نداشتیم!

 

? #حال_خوش_معنوی یعنی دیدن کبریایی خدا و لذت بردن از عظمت و شکوهش. الله اکبر یعنی: خدایا! تو چه باعظمت و باشکوهی!

 

? #حال_خوش_معنوی یعنی لذت بردن از اینکه در بغل خدا هستی؛ عین یک کودک که وقتی بین غریبه‌ها، به بغل پدر و مادرش می‌رود، کِیف می‌کند.

 

? #حال_خوش_معنوی یعنی لذت بردن از اینکه احساس کنی در پناه خدا هستی! این کِیف- از یک مرحله‌ای به بعد- اشک آدم را هم جاری می‌کند.

 

? #حال_خوش_معنوی یعنی چشیدن حلاوت و شیرینی ذکر خدا، نه چشیدن غم و اندوه ناشی از بدبختی!

 

? نشاط در زندگی یعنی قدرت‌مندانه زندگی کردن و #عدم_وابستگی، چون هر وابستگی دنیوی نشاط آدم را می‌گیرد. اما نشاط معنوی یعنی احساس ضعف و کوچکی و #وابستگی نسبت به خدا؛ و این ضعف و وابستگی به خدا حس بسیار خوبی به آدم می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...