?جزء سیزدهم?

?آیه0⃣4⃣و1⃣4⃣سوره مبارکه ابراهیم

?⬅️رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلَوةِ وَمِن ذُرِّيَّتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ
?⬅️رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَلِوَلِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ‏

?ترجمه?
پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذریّه‏ام نیز. پروردگارا! دعاى مرا (نماز و عبادتم را) بپذیر.
پروردگارا مرا وپدر ومادرم را ومؤمنان را، روزى كه حساب بر پا مى ‏شود ببخشاى.

نکته ها
در آیاتى كه تاكنون درباره ‏ى حضرت ابراهیم در این سوره خوانده ‏ایم، او از خداوند هفت درخواست دارد: امنیّت مكّه، دور ماندن از بت ‏پرستى، توجّه قلوب و افكار مؤمنان نسبت به فرزندان و مكتب او، بهره‏مند شدن ذریّه‏ى او از ثمرات، توفیق اقامه‏ ى نماز، قبول شدن دعاها و آمرزش براى خود و والدین و همه‏ ى مؤمنان.

?«والد» تنها به پدر واقعى گفته مى ‏شود، ولى «أب» به غیر پدر از جمله به عمو و پدرزن نیز گفته مى ‏شود. چون والدین ابراهیم مؤمن بودند، لذا در این آیه حضرت ابراهیم به والدین خود دعا مى‏ كند، ولى در آیات دیگر كه «أب» بكار رفته و مراد عموى ابراهیم است، به دلیل مشرك بودن او، حضرت از او بیزارى مى ‏جوید.

?در آیه‏ ى 133 بقره نیز خواندیم كه فرزندان یعقوب در پاسخ پدر كه پرسیده بود: «ما تعبدون من بعدى» پس از من چه چیز را مى‏ پرستید؟ گفتند: «نعبد الهك و اله آبائك ابراهیم و اسماعیل» ما پروردگار تو و پروردگار پدرانت ابراهیم و اسماعیل را مى‏ پرستیم. با آنكه اسماعیل عموى یعقوب است، ولى به عمو «أب» گفته شده است.

?پيام ها ↘️↘️

1⃣⬅️ تكرار «ربّ» در آغاز دعاهاى حضرت ابراهیم، نشانه تأثیر آن دراستجابت دعا و یا یكى از آداب آن است. «ربّ اجعلنى»

2⃣⬅️براى اقامه‏ ى نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد كنید. «ربّ اجعلنى»

3⃣⬅️نماز، محور دعاهاى حضرت ابراهیم است. «ربّنا لیقیموا الصّلاة»، « ربّ اجعلنى مقیم الصّلاة»

4⃣⬅️ با آنكه رسالت انبیا اقامه‏ ى دین است اما دعا براى اقامه‏‌ى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سیماى تمام‏نماى دین است. «مقیم الصّلاة»

5⃣⬅️ اقامه‏ ى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهیم در دو مورد عبارت «و من ذریّتى» را بكار برد: یكى درباره‏ ى نماز نسل خود «مقیم الصّلاة و من ذریّتى» و یكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهیم فرمود: «انى جاعلك للنّاس اماما قال و من ذریّتى»(68) من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت: پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان.

6⃣⬅️در دعا هم به خود توجّه كنید، «واجنبنى - واجعلنى - واغفرلى» و هم به دیگران. «وبنّى - ومن ذریّتى - و لوالدىّ وللمؤمنین»

7⃣⬅️ انسان، هم باید به فكر نسل قبل باشد، «ولوالدىّ وللمؤمنین » و هم به فكر نسل بعد. «و من ذریّتى»

8⃣⬅️ در دعا، به فكر قیامت خود، فرزندان و جامعه باشید. «یوم یقوم الحساب»

 

 

?68) بقره، 124.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...