?آیات9⃣4⃣و0⃣5⃣سوره مبارکه ابراهیم

?⬅️وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُّقَرَّنِينَ فِى الْأَصْفَادِ
?⬅️سَرَابِيلُهُم مِّن قَطِرَانٍ وَتَغْشَى‏ وُجُوهَهُمُ النَّارُ

?ترجمه ?
و در آن روز مجرمان را مى ‏بینى كه در غل و زنجیر بهم بسته شده‏اند.
جامه ‏هاى آنان از قِطران (= مادّه ‏ى چسبنده ‏ى بدبوى قابل اشتعال همچون قیر) است، و صورت‏هایشان را آتش مى‏ پوشاند.

?نکته ها ?
كسى‏ كه در حال رنج و عذاب است، اگر فریاد دیگران را نیز بشنود، بیشتر زجر مى ‏بیند، چنان‏كه شادى كردن لذّت دارد و بودنِ در كنار جمعى كه شادمانند لذّتِ بیشترى دارد. به همین خاطر، قرآن مى‏ فرماید: ما افراد همفكر و هم‏خط را در یك جا جمع مى‏ كنیم، مجرمان را در دوزخ و نیكان را در بهشت. «والّذین آمنوا … الحقنا بهم ذریّتهم»(74) و درباره‏ى اهل دوزخ مى‏خوانیم: «احشروا الّذین ظلموا و ازواجهم»(75) ستمگران و همسرانشان كه مانند آنان بودند، با هم به دوزخ مى‏روند. در جاى دیگر مى ‏خوانیم:«فكبكبوا فیها هم و الغاوون»(76) در آن روز عابد همراه با معبود خیالى خود با هم به دوزخ افكنده مى‏ شوند و شاید آیه‏ى «و اذا النّفوس زُوّجت»(77) نیز همین قرین بودن را بیان كند. (واللَّه العالم)
«اصفاد» جمع «صفود» به «كُنده» گفته مى‏شود و آن تكّه‏ ى چوب بزرگى است كه به پاى زندانیان مى ‏بندند.

⚡️«قطران» مادّه‏ اى است كه از برخى درختان مى ‏گیرند و پس از جوشاندن و سفت كردن آن به بدن شتر مى ‏مالند تا در اثر سوزش زیاد، امراض پوستى شتر بهبود یابد. این مادّه، بدبو و اشتعال‏زاست.(78)
یكى از عذاب‏هاى قیامت، بسته شدن مجرمان با غل و زنجیر است و این معنا در چندین آیه ذكر شده است. از جمله: «و ترى المجرمین … فى الاصفاد» و «خذوه فغلّوه»(79) و «اذ الاغلال فى اعناقهم»(80)
مجرمان با مجرمان، و یا با شیاطین، با هم به زنجیر كشیده مى ‏شوند. و یا دست‏هایشان با غل بسته م ى‏شود و یا دست و پاهایشان و یا دست و پا و گردنشان با هم در قیدوبند قرار مى ‏گیرد.«مقرّنین»

?74) طور، 21.
?75) صافات، 23.
?76) شعراء، 94.
?77) تكویر، 7.
?78) تفسیر نمونه.
?79) حاقّه، 30.
?80) غافر، 71.

??پيام ها ↘️↘️

1⃣⬅️ قرآن، قیامت را طورى ترسیم مى‏ كند كه گویى الآن ما آن را مى ‏بینیم.«ترى»

2⃣⬅️تحقیر و عذاب مجرمان، در ملأ عام است. «وترى المجرمین»

3⃣⬅️ اگر با دید تجسّم اعمال بنگریم، شاید به این نتیجه برسیم كه لباس‏هایى كه پوشیدن آن‏ها با دلربایى و تفاخر و اسراف و شهوت ‏انگیزى همراه باشد، به لباس‏هاى سیاه و بدبو و آت ش‏زاى قیامت تبدیل مى ‏شود. «سرابیلهم من قطران»

??

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...