?جزء چهاردهم?

?آیات2⃣3⃣و3⃣3⃣و4⃣3⃣و5⃣3⃣سوره مبارکه حجر

?⬅️قَالَ يَآ إِبْلِيسُ مَالَكَ أَلَّا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ‏
?⬅️قَالَ لَمْ أَكُن لاَِّسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ‏
?⬅️قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ
?⬅️وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى‏ يَوْمِ الدِّينِ

?ترجمه?
(خداوند) فرمود: اى ابلیس! چه شد تو را كه همراه (فرشتگان) سجده ‏كنان نیستى؟
(ابلیس) گفت: من این‏گونه نیستم كه براى بشرى كه او را از گِلى خشك، از گِلى سیاه و بدبو آفریده ‏اى، سجده كنم.
(خداوند) فرمود: پس از صف فرشتگان (واین مقام) خارج شو كه همانا تو رانده و مطرودى والبتّه تا روز جزا بر تو لعنت خواهد بود.

?پيام ها ↘️↘️

1⃣⬅️در قضاوت تنها به علم خود تكیه نكنیم، بلكه از مجرم نیز اقرار بگیریم و با سؤال و جواب، منشأ جرم و روحیّات مجرم را براى همه روشن كنیم. «یا ابلیس ما لك»

2⃣⬅️اگر روحیّه تكبّر در شخصى پیدا شد، محیط وعواملِ دیگر، در هدایت او كارساز نیست. (ابلیس در لابلاى فرشتگان و در محیط ملكوتى بود لیكن بخاطر لجاجت و تكبر آنگونه شد) «الا یكون مع السّاجدین»

3⃣⬅️ برترى نژادى، یك فكر ابلیسى است. «خلقته من صلصال…»

4⃣⬅️ بدتر از سجده نكردن، غرور وتكبّر در برابر فرمان خداست. «لم اكن لِاَسجد»

5⃣⬅️بدتر از گناه ‏كردن، توجیه گناه است. «خلقته من صلصال» (شیطان، گناه خود را توجیه كرد)

6⃣⬅️ غرور و تكبر كه آمد، نور و روح الهى را در انسان نمى‏بیند. شیطان جسم خاكى بشر را دید و حاضر به سجده نشد، در حالى كه دستور خداوند به سجده، به خاطر روح الهى او بود. «خلقته من صلصال»

7⃣⬅️دستور و فرمان‏هاى الهى سبب اجبار نیست. «لم اكن لاسجد»

8⃣⬅️تكبر، بزرگى نمى ‏آورد، بلكه سبب تحقیر مى‏شود. «فاخرج» سبب نابودى و محو عبادات قبل مى‏شود. «فانك رجیم»

9⃣⬅️اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهى، جایز نیست. در مقابل فرمان: «فقعوا له ساجدین» جایى براى گفتار «خلقته من صلصال» نیست.

?⬅️ یك لحظه نافرمانى و تكبّر، سبب خروج ابدى شد. «الى یوم الدین»

1⃣1⃣⬅️متكبّر همواره مورد لعنت الهى است. «علیك الّعنة الى یوم الدین»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...