?جزء چهاردهم?

?آیه6⃣1⃣سوره مبارکه نحل

?⬅️وَعَلَمَتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ‏

?ترجمه?
ونشانه‏ هاى دیگرى (در زمین قرار داد) وآنان به وسیله ستاره راه مى ‏یابند.

?نکته ها?
براى حركت در بیابان‏ها و پیدا كردن راهها، نیاز به علائم داریم. علائم طبیعى در روز، و ستارگان در شب، كه خداوند در این آیه به این دو امر اشاره مى ‏نماید.
نه فقط براى شناخت راه از بیراهه، دربیابان‏ها، نیاز به علامت داریم، بلكه براى شناخت حقّ از باطل نیز در لابلاى هوس‏ها و غرائز و طاغوت‏ها، به نشانه‏ هاى روشن نیازمندیم. پیامبرصلى الله علیه وآله براى بعد از خود علامت‏هایى را قرار داد كه هرگاه مردم دچار حیرت و سرگردانى شدند به آنها نظر كنند و حقّ را بشناسند؛

?اوّلین آنها حضرت زهراعلیها السلام است كه درباره‏اش فرمود: رضاى او رضاى من و غضب او غضب من است.

?علامت دیگر ابوذر غفارى است كه پیامبر درباره ‏اش فرمود: آسمان بر كسى راستگوتر از ابوذر سایه نیفكنده است، تا مردم ببینند زبان ابوذر از چه كسى حمایت مى ‏كند و او در تبعیدگاهِ چه كسى از دنیا مى‏ رود.

?علامت دیگر عمّار یاسر است كه پیامبر فرمود: قاتلِ عمّار گروه منحرفند. مردم دیدند كه در جنگ صفین، عمّار به دست لشگر معاویه كشته شد.

?و مهم‏ترین علامتِ روشن پس از پیامبر، امام حسین‏ علیه السلام است كه پیامبر درباره‌‏اش فرمود: «حسین از من است و من از حسین». امام صادق و امام رضاعلیهما السلام نیز مى ‏فرمایند: «نحن العلامات و النّجم رسول اللّه»(11)
ستارگان، هم وسیله‏ ى شناخت جهت قبله هستند و هم در دریاها و كویرها كه هیچ علامتى نیست، بهترین وسیله‏دى راه‏یابى مى ‏باشند.

?11) تفاسیر مجمع‏ البیان و نمونه؛ كافى، ج‏1، ص 207، امالى مفید، 102.

?پيام ها ↘️↘️

1⃣⬅️آیا خدایى كه براى هدایت دنیوى مردم علائمى را قرار داده، از هدایتِ معنوى آنها غافل بوده است؟ «و علامات … یهتدون»

2⃣⬅️علم هیئت و ستاره ‏شناسى، مورد توجّه اسلام است. «وبالنّجم هم یهتدون»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...