?آیه5⃣3⃣سوره مبارکه نحل

?↩️وَقَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا عَبَدْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْ‏ءٍ نَّحْنُ وَلَآ ءَابَآؤنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن دُونِهِ مِن شَىْ‏ءٍ كَذَلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَغُ الْمُبِينُ

?ترجمه?
وكسانى كه شرك ورزیدند، گفتند: اگر خدا مى ‏خواست نه ما و نه پدرانمان هیچ چیزى را غیر از او نمى ‏پرستیدیم و بدون حكم او هیچ چیرى را حرام نمى‏ كردیم. كسانى كه پیش از اینان بودند نیز اینگونه برخورد مى ‏كردند، پس مگر جز ابلاغ روشن، وظیفه دیگرى بر پیامبران است؟

?نکته ها?
مسأله جبر، یكى از توجیهات نابجاى مشركان است كه مى ‏گفتند: خدا خواسته كه ما غیر او را پرستش كنیم و اگر او مى‏ خواست، ما مشرك نبودیم. این مطلب در آیه 148 سوره انعام و آیه 20 سوره زخرف نیز از قول مشركان مطرح شده است.

❓سؤال: آیا همین كه خداوند جلوى انحراف مردم را نمى‏گیرد، نشانه رضایت او نیست؟
✅پاسخ: خیر، زیرا خداوند اسباب هدایت مردم را فراهم كرده است، پیامبران و كتاب‏ها فرستاده است، پس نمى‏ خواسته كسى منحرف شود، ولى كسى را هم بر ایمان آوردن مجبور نكرده است، زیرا ایمانِ اجبارى ارزش ندارد.

?پيام ها ↪️

1⃣↩️آنچه از كفر و شرك خطرناك‏تر است، توجیه آن و نسبت دادن آن به خداست. «قال الّذین اشركوا لوشاء اللَّه ما عبدنا»

2⃣↩️عقیده به جبر در میان مشركان نیز بوده است. «لو شاء اللَّه ما عَبَدْنا من دونه»

3⃣↩️منحرفان علاوه بر كار خود، كار نیاكان و هم‏‌كیشان خود را نیز توجیه مى‏ كنند. «نحن و لا آباؤنا»

4⃣↩️برخى مردم، آداب و رسوم و عقاید نیاكانشان را هر چه باشد، مى‏ پذیرند ومى‏ دانند. «نحن و لا آباؤنا»

5⃣↩️ چنانكه حلال كردن حرام‏ها جایز نیست، حرام كردن آنچه را خداوند حلال دانسته، نیز جایز نیست. «حرمّنا من دونه من شى‏ء»

6⃣↩️توجیه‏ گرى، كار همه منحرفان تاریخ است. «كذلك فعل الّذین من قبلهم»

7⃣↩️تبلیغ، باید رسا و روشن باشد. «البلاغ المبین»

8⃣↩️ كار پیامبران، دعوت و تبلیغ است، نه اجبار مردم به ایمان. «فهل على الرسل الاّ البلاغ المبین»

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...