?جزء چهاردهم?

?آیه9⃣سوره مبارکه حجر

?⬅️إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ

?ترجمه?
همانا ما خود قرآن را نازل كردیم و قطعاً ما خود آن را نگاه‏داریم‏

?نکته ها?
در آیه 6 كفّار مى ‏گفتند: معلوم نیست سرچشمه ذكر پیامبر چیست «نزّل علیه» در این آیه مى‏ فرماید: شك نكنید قطعاً خود ما هستیم كه ذكر و قرآن را بر او نازل مى‏ كنیم و همان گونه كه كفّار با تأكید نسبت جنون مى‏ دادند، خداوند با تأكید بیشترى نزول قرآن و حفظ آن را به ذات مقدّس خود نسبت مى ‏دهد.

?در این آیه ‏ى كوتاه، شش نوع تأكید بكار رفته است؛ سه تأكید براى نزول قرآن كه در كلمات «انّ، نحن، الذكر» نهفته شده و سه تأكید براى حفظ قرآن از هر نوع تغییر و تحوّل كه در كلمات «انّ، له، لَ» است كه در اصطلاح ادبیات عرب براى اهل فن روشن است.
به گواهى و وعده خدا در این آیه، هیچ گونه تغییر وتحریفى در قرآن رخ نداده، چنانكه در آیات دیگر نیز این مطلب آمده است، از جمله آیه 42 فصلت: «لایأتیه الباطل من‏بین یدیه ولا من‏خلفه» هیچگونه باطلى از هیچ طریقى به قرآن راه ندارد. و اگر روایاتى را دیدیم كه در آن به تحریف قرآن اشاره‏اى دارد؛ یا جعلى است كه باید بر دیوار زد و یا مراد تحریف در معنا وعمل، تفسیر به رأى و سلیقه و كنارزدن قرآن شناسان اصلى یعنى اهل‏ بیت پیامبرعلیهم السلام مى‏ باشد.

?علاوه بر وعده خداوند مبنى بر حفاظت از قرآن، مسلمانان از آغاز، قرآن را حفظ كرده ودر نوشتن وحفظ آن جدّى بودند، حتّى آموزش قرآن را مهریه زنان قرار مى ‏دادند، در نمازها مى ‏خواندند و كاتبان وحى افراد متعدّد بودند كه یكى از آنان حضرت على‌‏علیه السلام بود وامامان اهل‏ بیت ‏علیهم السلام مردم را به همین قرآن موجود دعوت مى ‏كردند. به علاوه حدیث ثقلین از شخص پیامبر كه فرمودند: من دو چیز گرانبها در میان شما مى‏گذارم و مى‏روم؛ یكى قرآن و دیگرى اهل بیتم، كه این دو هرگز از هم جدا نمى ‏شوند و اگر شما به هر دو تمسك كنید، هرگز گمراه نخواهید شد. گواه دیگرى بر سلامت قرآن است و به راستى مگر م ى‏توان گفت رسالت پیامبر ثابت ولى كتابش متغیر است؟!

??مصطفى را وعده داد الطاف حق‏
گر بمیرى تو نمیرد این نَسَق‏
من كتاب و معجزت را حافظم‏
بیش و كم كن را زقرآن رافضم‏

?در زمینه تحریف نشدن قرآن صدها كتاب و مقاله و تحقیق از سوى بزرگان شیعه تألیف شده است و با كمال تأسّف عقیده به تحریف را به ناحقّ به شیعه نسبت داده‏ اند.

?قرآن ذكر است، «نزّلنا الذكر» و اعراض از ذكر و قرآن، انسان را به بدبختى مى‏كشاند. «و من اعرض عن ذكرى فان له معیشة ضنكا»(5)
قرآن ذكر است و تنها با ذكر خدا دل‏ها آرام مى‏گیرد. «الا بذكر اللَّه تطمئن القلوب»(6)

?5) طه، 124.
?6) رعد، 28.

?پيام ها ↘️↘️

1⃣⬅️قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «انّا نحن»

2⃣⬅️ قرآن براى همیشه محفوظ است. «لحافظون» (اسم فاعل رمز دوام است)

3⃣⬅️یكى از پیشگویى ‏هاى قرآن واز امتیازات اسلام، مصونیت قرآن از تحریف است. «انا له لحافظون»

4⃣⬅️ قرآن، ذكر است؛ یاد خدا، یاد نعمت‏ها، یاد تاریخ گذشتگان و یاد قیامت. «الذكر»

5⃣⬅️تهمت‏ها وتحقیرهاى ناروا، باید محكم و همانند خودشان پاسخ داده شود. «نُزّل علیه الذكر» را باید با آیه «نحن نزلنا الذكر» پاسخ داد.



موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...