.،.،.،.،.?.،.،.،.،.،.?.،.،.،.،.،.?.،.،.،.،.، .?،.،.،.،.

سوره سباء آیه۳۷ 

، ، ، ، ، ، ?? ، ، ، ، ، ،
آیه۳۷) «وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ»

. . . . . ? . . . . ? . . . . .
آیه۳۷) و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند، مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند. پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده‌اند پاداش است و آنها در غرفه‌ها[ى بهشتى‌] آسوده خاطر خواهند بود.

، ، ، ، ، ، ?? ، ، ، ، ، ،
تفسیر آیه۳۷) سپس مى گوید: هرگز چنان نیست که اموال و اولادتان، شما را نزد ما مقرب سازد (وَ ما أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ بِالَّتِی تُقَرِّبُکُمْ عِنْدَنا زُلْفى).
این اشتباه بزرگى است که دامنگیر گروهى از عوام شده است، که تصور مى کنند آنها که در این جهان از نظر مادى گرفتار محرومیت اند، مغضوب و مطرود درگاه خدا هستند، و آنها که در رفاه نعمت غوطه ورند، محبوب و مقبول او مى باشند.
چه بسیار افراد محرومى که با این وسیله، آزمایش مى شوند، و به برترین مقامات مى رسند، و چه بسیار افراد متنعمى، که اموال و ثروتشان بلاى جانشان و مقدمه مجازاتشان است.
مگر قرآن در آیه ۱۵ سوره تغابن صریحاً نمى گوید: إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ اللّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ:
?اموال و فرزندان شما وسیله آزمایش شما هستند و پاداش عظیم نزد خدا است .
این سخن، بدان معنى نیست که انسان دست از تلاش و کوشش لازم، براى زندگى بر دارد، بلکه، هدف این است که داشتن امکانات اقتصادى و نیروى انسانى فراوان، هرگز معیار ارزش معنوى انسانها در پیشگاه خدا نمى شود.
آن گاه به معیار اصلى ارزشهاى انسانها و آنچه مایه تقرب به درگاه خدا مى شود، پرداخته، (به صورت یک استثناى منفصل) مى گوید:
?مگر کسانى که ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که براى آنها در برابر اعمالشان پاداش مضاعف است، و در غرفه هاى بهشتى در نهایت امنیت به سر مى برند (إِلاّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِی الْغُرُفاتِ آمِنُونَ).
بنابراین، تمام معیارها به این دو امر باز مى گردد،
✨ ایمان و عمل صالح از هر کس، در هر زمان، در هر مکان، از هر قشر و هر گروه، و تفاوت انسانها در پیشگاه خدا، به تفاوت درجات ایمان و مراتب عمل صالح آنها است، و جز این چیز دیگرى نیست.

.،.،.،.،.?.،.،.،.،.،.?.،.،.،.،.،.?.،.،.،.،.، .?،.،.،.،.

ادامه تفسیر:?
حتى علم و دانش و انتساب به افراد بزرگ، حتى به پیامبران، اگر توأم با این دو معیار نباشد، به تنهائى چیزى بر ارزش انسان نمى افزاید.
اینجا است که قرآن، با صراحت بى نظیرش، قلم بطلان بر تمام پندارهاى انحرافى و خرافى در زمینه عوامل قرب به پروردگار، و ارزش وجودى انسان کشیده، و معیار اصیل را در دو چیز خلاصه کرده، که همه انسانها قدرت بر تحصیل آن را دارند، و امکانات و محرومیت هاى مادى در آن مؤثر نیست.
آرى، اموال و اولاد نیز اگر در این مسیر قرار گیرند، به همین صبغه الهى در مى آیند و رنگ ایمان و عمل صالح مى پذیرند، و مایه قرب خدا مى شوند، اما اموال و اولادى که انسان را از خدا دور سازند، و همچون بتى مورد پرستش قرار گیرند، و مایه فساد و افساد گردند، آتش گیره هاى جهنمند، و به گفته قرآن، دشمن جان انسان و دشمن سعادت او هستند: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوّاً لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ: اى کسانى که ایمان آورده اید، بعضى از همسران و فرزندان شما دشمن شما هستند، از آنها بر حذر باشید !.
ضمناً، چنان که قبلاً نیز اشاره کرده ایم: ضِعف تنها به معنى دو چندان نیست، بلکه به معنى چند برابر آمده است، و در آیه مورد بحث، به همین معنى است، زیرا مى دانیم پاداش هر کار نیک در نزد خدا حداقل ده برابر است، (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها) و گاه به مراتب از این هم فراتر مى رود.
غُرُفات جمع غرفه به معنى حجره هائى است که در طبقه بالا قرار گرفته، که هم نور بیشترى دارد، و هم هواى بهتر، و هم از آفات به دور است، به همین دلیل، این تعبیر در مورد برترین منازل بهشت به کار رفته است.
این لغت در اصل از ماده غرف (بر وزن برف) به معنى برداشتن و بالا بردن و تناول چیزى است.
تعبیر به آمِنُون (کسانى که در امنیت به سر مى برند) در مورد بهشتیان، تعبیر بسیار جامعى است، که آرامش روح و جسم آنها را از هر نظر منعکس مى کند، چرا که نه ترس فنا و زوال و مرگ دارند، و نه ترس هجوم دشمن، نه بیمارى و آفت و اندوه، و نه حتى ترس از ترس! و نعمتى برتر از این نیست که انسان از هر نظر در امنیت به سر برد، همان گونه که بلائى بدتر از ناامنى در جنبه هاى مختلف زندگى وجود ندارد.
تفسیر نمونه)

،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ،. ?

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...