?⚘﷽ درمحضرقـُـرآטּ

 

 

?وما يأتيهم من ذكر من الرحمن محدث إلا كانوا عنه معرضين‌

هيچ تذكر تازه‌اي از (طرف) خداوند مهربان برايشان نيامد، مگر آن كه از آن روي‌گردان بودند.

فقد كذبوا فسيأتيهم أنبؤا ما كانوا به يستهزءون

پس آنان تكذيب كردند، و به زودي اخبار (كيفر) آنچه را كه به مسخره مي‌گرفتند به آنان خواهد رسيد.

 

◀نكته‌ها

در اين آيات براي كفار سه خصلت بيان شده است: اعراض، تكذيب، استهزا. آري انسان به تدريج و گام به گام به سقوط كشيده مي‌شود، ابتدا به حق بي‌اعتنايي و اعراض مي‌كند، سپس آن را تكذيب و آن گاه حق را مسخره مي‌كند. ولي بدترين حالت و صفت انسان، مسخره كردن حق است، لذا در اين آيه مي‌فرمايد: در آينده، خبرهاي مسخره كردن آنان به آنها خواهد رسيد. و نمي‌فرمايد: كيفر اعراض و تكذيب به آنان خواهد رسيد.

 

پيام‌ها

➊ قرآن به تدريج نازل شده است. «ما يأتيهم من ذكر… محدث»

➋ تذكرهاي قرآن، يكي از الطاف دائمي خداوند است. «ذكر من الرحمن»

➌ هيچ تذكري در افراد سنگدل، كارساز نيست. «من ذكر»

➍ خداوند با تذكر، تكرار ونوآوري، با كفار اتمام حجت مي‌كند. «ذكر… محدث»

➎ انسان نبايد به سنت‌هاي كهن خود آن گونه دلبستگي داشته باشد كه هر حرف تازه‌اي را بشنود با آنكه حق است، باور نكند. «ذكر… محدث… عنه معرضين»

➏ دين، عامل هوشياري است، نه تخدير. «من ذكر»

➐ گروهي از مردم به جاي پذيرش حق، از قبل راه لجاجت را انتخاب كرده‌اند. (اعراض ودوري از حق، شيوه دائمي گروهي از مردم است). «كانوا»

➑ اعراضي كه برخاسته از استكبار وتكذيب باشد، خطرناك است. «معرضين - كذبوا»

➒ بي‌اعتنايي به خطرها و كيفرهاي آينده رمز قهر الهي است. «انباؤا ما كانوا»

➓ آنان كه حق و پيروان آن را مسخره مي‌كنند، كارشان بي‌پاسخ نخواهد ماند. «ما كانوا به يستهزؤن» (يا در دنيا، يا در هنگام مرگ، يا در برزخ، يا در رجعت و

يا در قيامت پاسخ كارهاي زشت خود را خواهند ديد.)

 

? سُوره مبارڪه شعـرا آیه۵/۶ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نـشـر‌ایـن‌پـیـام‌صـدقـه‌جـارے‌اسـت♥?

 

☫⚘أللَّھُـمَـ ؏َـَجلْ لِـٔوَلیِـڪْ ألـفـَرَج ⚘???

 

?لـبـیـڪ یــارســول الــلــہ(ص)?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...