??⚘﷽ درمحضر قـُـرآטּ

 

 

?واذكر أخا عاد إذ أنذر قومه بالأحقاف وقد خلت النذر من بين يديه و من خلفه ألا تعبدوا إلا الله إني أخاف عليكم عذاب يوم عظيم‌

و سرگذشت برادر قوم عاد (حضرت هود) را ياد كن آنگاه كه قومش را در منطقه احقاف هشدار داد. در حالي كه پيش از او و پس از او هشدار دهندگاني آمده بودند. (او به مردم گفت:) جز خدا را نپرستيد كه من از عذاب روز بزرگ بر شما مي‌ترسم.

 

◀نكته‌ها:

«احقاف» از «حقف» به معناي شن روان، نام منطقه‌اي رمل‌خيز در جنوب عربستان بين يمن، عمان و عدن است كه محل سكونت قوم عاد بوده است.

تعبير به برادر در مورد حضرت هود «اخا عاد»، يا به خاطر وابستگي فاميلي اين پيامبر با قوم عاد بوده و يا به خاطر انگيزه و سوز برادرانه پيامبران براي هدايت مردم است.

در تفسير نورالثقلين مي‌خوانيم: در زمان معتصم عباسي، براي دسترسي به آب، چاهي را در منطقه بطائنيه عراق حفر كردند. با آنكه چاه عميقي كندند اما به آب نرسيد و آن را رها كردند. در زمان متوكل باز به حفر چاه پرداختند تا به تخته سنگي سخت رسيدند. هنگامي كه آن را شكستند ناگهان باد سردي وزيد و عده‌اي را هلاك كرد. اين حادثه عجيب را از امام هادي‌عليه السلام سؤال كردند، آن حضرت فرمود: آنجا سرزمين احقاف و قوم مشرك هود بوده كه با وزيدن باد سردي به هلاكت رسيدند.

 

پيام‌ها:

➊ آشنايي با تاريخ گذشتگان و يادآوري حوادث مهم تاريخي، مايه‌ي درس و عبرت است. «واذكر…»

➋انبيا با مردم برخورد برادرانه داشتند. «اخا عاد»

➌در بيان تاريخ، مقدمات بيهوده را حذف و راز و رمز حركت‌ها و رشدها و سقوطها را مطرح كنيم. «اذ انذر…»

➍شيوه انبيا در برابر منحرفان، هشدار است. «اذ انذر»

➎ اولين مخاطب انبيا، اطرافيان و قوم خودشان بودند. «قومه»

➏شرايط سخت جغرافيايي و محيطي، مانع كار انبيا نبوده است. «بالاحقاف»

➐ از سنت‌هاي خداوند، فرستادن پيامبران متعدد بوده است. «خلت النذر من بين يديه و من خلفه»

➑ سرلوحه‌ي كار انبيا، دعوت به يكتاپرستي است. «الا تعبدوا الا الله»

➒بهترين راه دعوت، تذكر به پيامد اعمال و آينده‌نگري است. «اني اخاف عليكم عذاب يوم عظيم»

 

? سُوره مبارڪه احقـاف آیه۲۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...