?معنــاى ديگـر بـراى سـابقيـن‏”

 

??بيان ديگر براى سابقين آن است كه ايشان كسانى هستند كه از اوّل تا آخر عمر از جادّه بندگى تجاوز نكردند و در دلشان هرگز شك و ريبى راه نيافته است و در مقام عمل، تنها راه بندگى را پيموده‏اند، ايشانند كه مقرّبان درگاه خدايند.

اصحاب يمين، گاه گاهى هواى نفس بر آنها چيره مى‏شد و لغزشهايى داشتند و ليكن با ايمان مرده‏اند. يا به آب توبه شستشو شدند. يا رحمت خدا و دوستى اهل بيت به فريادشان رسيد و بالأخره در سختى مواقف، مرگ و برزخ و حساب قيامت پاك شدند.

اصحاب شمال نيز كسانى هستند كه يا بى‏ايمان مرده‏اند، يا گناهانشان بر نيكيهايشان چربيده و جهنّمى شده‏اند. و البتّه مراتب دارد و اگر با ايمان باشند نجات می‏يابند، هر چند پس از صدها هزار سال عقوبت باشد.

?☘ليكن كسى كه از اوّل تا آخر يك نواخت بود و هرگز آلوده به شرك و شك و گناه نشد، در همه عمر استقامت ورزيد، سابق است. در رأس همه سابقين، اسداللَّه الغالب علىّ بن ابیطالب عليه السلام‏ است.

على عليه السلام سرور سابقين امّت پيامبر صلى الله عليه و آله‏

رواياتى كه درباره سابق بودن على عليه السلام از طريق شيعه و سنّى رسيده بسيار است. در منهج الصادقين از تفسير ثعلبى و از ابو حافظ و ابونعيم و غيره رواياتى از پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله ذكر كرده‏اند كه براى نمونه به يكى از آنها اشاره می‏كنم:

☀?حضرت فرمود: «سابقين سه نفرند: يكى مؤمن آل ياسين و ديگر مؤمن آل فرعون و سوّم ايشان- كه افضل آنهاست- علىّ بن ابی‏طالب عليه السلام است».  و در روايت ديگر، چهار نفر شمرده شده و «هابيل» را نيز ضميمه می‏فرمايد.  نخستين مرد مسلمان، على عليه السلام است كه در ده سالگى به پيغمبر صلى الله عليه و آله ايمان آورد و تا مدّتى كه از شش ماه تا هفت سال نقل شده، تنها مردى بود كه پشت سر پيغمبر صلى الله عليه و آله نماز جماعت میخواند و ديگران در بت‏پرستى بودند.

 «على عليه السلام سابق در ايمان، از مهاجرين و انصار بود»  «و سابق الى الخيرات بود»  نخستين خير از خيرات الهى نماز است كه هم اكنون‏

اشاره كردم، بنا به روايتى تا هفت سال تنها نمازگزار پشت سر پيغمبر صلى الله عليه و آله على عليه السلام بود.

حضرت فرمود: «در هفت سال، ملائكه بر من و على عليه السلام صلوات می‏فرستادند كه در اين مدّت، نمازى بالا نمیرفت‏ (نماز خوانى نبود كه صورت معنوى نمازش به آسمان بالا رود)، لذا پيغمبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: تو نخستين كسى هستى كه به من ايمان آوردى و نخستين كسى كه در قيامت با من مصافحه می‏كند، تو هستى»

 

?تفسير برهان:۴/۲۷۶/ ح ۱«وَالسبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهجِرِينَ وَالْأَنصَارِ …» توبه:۱۰۰ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَا تِ …» فاطر: ۳۲سراى ديگر، ص: ۹۸

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...