▫▫▫⚪.?.⚪⚪.?.⚪▫▫▫

سوره فصلت آیه۳۳ 

. . . . . . . . . . . . . ▫▫ . . . . . . . . . . . . . . .
آیه۳۳) وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَآ إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .?
آیه۳۳) چه كسی خوش گفتارتر است از آن كس كه دعوت به سوی خدا می‌كند و عمل صالح انجام می‌دهد و می‌گوید: «من از مسلمانانم»؟!

. . . . . . . . . . . . . ▫▫ . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر آیه۳۳) بدى را با نیکى دفع کن!
در آیات گذشته، سخن از کسانى در میان بود که، مردم را از شنیدن آیات قرآن نهى مى کردند، یعنى داعیان به سوى ضلال و گمراهى.
ولى در آیات مورد بحث، از نقطه مقابل آنها که گفتارشان بهترین گفتار است سخن مى گوید، مى فرماید: چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى کند، و عمل صالح انجام مى دهد، و مى گوید: من از مسلمانانم (و با تمام وجودم اسلام را پذیرفته ام) (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ).
گر چه آیه، به صورت استفهام است، ولى پیدا است که استفهام انکارى است، یعنى هیچ کس سخنش از داعیان به سوى اللّه و منادیان توحید بهتر نیست، همان منادیانى که با عمل صالح خویش، دعوت زبانى خود را تأکید و تثبیت مى کنند، و با اعتقاد به اسلام، و تسلیم در برابر حق، بر عمل صالح خویش صحه مى گذارند.
این آیه، با صراحت، بهترین گویندگان را کسانى معرفى کرده که داراى این سه وصفند: دعوت به اللّه ، عمل صالح ، و تسلیم در برابر حق .
?در حقیقت، چنین کسانى علاوه بر سه رکن معروفِ ایمان: اقرار به لسان، عمل به ارکان، و ایمان به جنان (قلب)، بر رکن چهارمى نیز چنگ زده اند و آن تبلیغ و نشر آئین حق، و اقامه دلیل بر مبانى دین، و زدودن آثار شک و تردید از قلوب بندگان خدا است. این منادیان با این چهار وصف، بهترین منادیان جهانند.
گر چه گروهى از مفسران این اوصاف را تطبیق بر شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) و یا پیامبر، و امامانى که دعوت به سوى حق مى کردند، و یا خصوص مؤذن ها، کرده اند، ولى پیدا است آیه، مفهوم وسیع و گسترده اى دارد که تمام منادیان توحید را که واجد این صفاتند، فرا مى گیرد، هر چند برترین مصداقش، شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است (مخصوصاً با توجه به زمان نزول آیه) و در درجه بعد ائمه معصومین(علیهم السلام) و بعد از آنها تمام علماء و دانشمندان و مجاهدان راه حق و آمرین به معروف و ناهین از منکر و مبلغان اسلام از هر قشر و گروه، هستند، و این آیه بشارتى است بزرگ و افتخارى است بى نظیر، براى همه آنها که مى توانند به آن دل گرم باشند.
و اگر گفته اند: در این آیه مدح بلال حبشى مؤذن مخصوص پیامبر(صلى الله علیه وآله)است، نیز به خاطر همین است که او در دورانى تاریک و وحشتناک، نغمه توحید را سر داد، و جان خود را در برابر آن سپر ساخت، و با ایمان راسخ و استقامت کم نظیر و اعمال صالح و تداوم خط صحیح اسلام، این اوصاف را تکمیل نمود!
جمله وَ قالَ اِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِیْنَ را دو گونه تفسیر کرده اند: نخست این که قالَ در اینجا از ماده قول به معنى اعتقاد است، یعنى: اعتقاد راسخ به اسلام دارد.
دیگر این که قول در اینجا به همان معنى سخن گفتن است، یعنى از روى افتخار و مباهات به آئین پاک خداوند، صدا مى زند من از مسلمین هستم!
معنى اول مناسب تر است هر چند جمع هر دو، در مفهوم آیه امکان دارد.
تفسیر نمونه)
▫▫▫▫▫▫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...