?.?.?.?.?.?.?.?.?.?

سوره نحل آیه۱۲۷ 

……………………………………………………..
آیه۱۲۷) وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاّ بِاللّهِ وَ لاتَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لاتَکُ فِی ضَیْق مِمّا یَمْکُرُونَ

……………….?????………………
آیه۱۲۷) صبر کن، و صبر تو فقط براى خدا و به توفیق خدا باشد، و به خاطر (کارهاى) آنها، اندوهگین و دلسرد مشو، و از توطئه هاى آنها، در تنگنا قرار مگیر.

……………………………………………………..
تفسیر آیه۱۲۷)


? ۶ ـ این عفو، گذشت، صبر و شکیبائى در صورتى اثر قطعى خواهد گذارد که بدون هیچ چشم داشتى انجام پذیرد یعنى فقط، به خاطر خدا باشد، و لذا قرآن اضافه مى کند: شکیبائى پیشه کن و این شکیبائى تو جز براى خدا و به توفیق پروردگار نمى تواند باشد (وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاّ بِاللّهِ).
آیا انسان مى تواند در برابر این صحنه هاى جانسوز که تمام وجودش را به آتش مى کشد، بدون یک نیروى الهى، و انگیزه معنوى صبر و استقامت کند؟ و این همه ناراحتى را در روح خود پذیرا باشد، و شکیبائى را از دست ندهد؟ آرى، این تنها در صورتى ممکن است که، براى خدا و به توفیق خدا باشد.
?۷ ـ هر گاه تمام این زحمات در زمینه تبلیغ، دعوت به سوى خدا و در زمینه عفو، گذشت و شکیبائى کارگر نیفتاد باز نباید مأیوس و دلسرد شد، و یا بى تابى و جزع نمود، بلکه، باید با حوصله و خونسردى هر چه بیشتر همچنان به تبلیغ ادامه داد.
لذا در هفتمین دستور، مى گوید: بر آنها اندوهگین مباش (وَ لاتَحْزَنْ عَلَیْهِمْ).
این حزن و اندوه، که حتماً به خاطر عدم ایمان آنها است ممکن است یکى از دو پدیده را در انسان به وجود آورد، یا او را براى همیشه دلسرد سازد، و یا او را به جزع، بى تابى و بى حوصلگى وادارد.
بنابراین، نهى از حزن و اندوه در واقع از هر دو پدیده است، یعنى در راه دعوت به سوى حق، نه بى تابى کن و نه مأیوس باش.
?۸ ـ با تمام این اوصاف، باز ممکن است دشمن لجوج، دست از توطئه بر ندارد و به طرح نقشه هاى خطرناک بپردازد، در چنین شرائطى، موضعگیرى صحیح همان است که قرآن مى گوید: از توطئه هاى آنها نگران مباش و محدود نشو (وَ لاتَکُ فِی ضَیْق مِمّا یَمْکُرُونَ).
این توطئه ها، هر قدر وسیع، حساب شده و خطرناک باشد باز نباید شما را از میدان بیرون کند، و گمان برید که در تنگنا قرار گرفته، محاصره شده اید، چرا که تکیه گاه شما، خدا است و با استمداد از نیروى ایمان، استقامت، پشتکار، عقل و درایت مى توانید این توطئه ها را خنثى کنید و نقش بر آب.
تفسیر نمونه)
〰〰〰〰〰〰〰? 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...