بیت الزینب
 



 

 

 


?? امام علی(ع):

✍ برای دنیای خود آنگونه کار کن که گویا همیشه زنده خواهی بود و برای آخرت خود آنچنان تلاش کن که گویی فردا خواهی مرد.

                                                           

? وسائل ، ج ۲، ص ۵۳۵

?گنجینه احادیث?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1397-02-09] [ 08:58:00 ب.ظ ]




?.????????????.?

سوره مومنون آیه۹۱ 

?… . … . … . … . … . … . … . … . … . … ..?
آیه۹۱) «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَٰهٍ ۚ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ»

… . … . … . … . … . . ??. … . … . … . … . ..
آیه۹۱) خدا فرزندى اختيار نكرده و با او معبودى [ديگر] نيست، و اگر جز اين بود، قطعاً هر خدايى آنچه را آفريده [بود] باخود مى‌برد، و حتماً بعضى از آنان بر بعضى ديگر تفوّق مى‌جستند. منزه است خدا از آنچه وصف مى‌كنند.

?… . … . … . … . … . … . … . … . … . … ..?
تفسیر آیه۹۱) شرک جهان را به تباهى مى کشد.
در آیات گذشته بحث هائى در زمینه معاد، مالکیت، حاکمیت و ربوبیت پروردگار بیان شد، آیات مورد بحث، به مسأله نفى شرک پرداخته، قسمتى از انحرافات مشرکان را مطرح کرده، و به آن پاسخ مى گوید:
نخست مى فرماید: خداوند هرگز فرزندى براى خود برنگزیده است و معبود دیگرى با او نیست (مَا اتَّخَذَ اللّهُ مِنْ وَلَد وَ ما کانَ مَعَهُ مِنْ إِله).
اعتقاد به وجود فرزند براى خدا، منحصر به مسیحیان نیست که عیسى (علیه السلام)را فرزند حقیقى! او مى خوانند، این اعتقاد براى مشرکان نیز بود که فرشتگان را دختران خدا مى پنداشتند، و شاید مسیحیان این عقیده را از مشرکین پیشین گرفته بودند.
از آنجا که فرزند از نظر ذات و حقیقت، بخشى از پدر است، براى فرشتگان یا حضرت مسیح(علیه السلام) و غیر او، سهمى از الوهیت قائل بودند و این از روشن ترین مظاهر شرک است.
پس از آن به بیان دلیل بر نفى شرک پرداخته، چنین مى گوید: اگر خداوند شریکى مى داشت و آلهه متعدد در جهان هستى حکومت مى کرد، هر یک از این خدایان، مخلوقات خاص خود را در پنجه تدبیر و اداره خویش قرار مى داد (و طبعاً هر بخشى از عالم، با نظام خاصى اداره مى شد، و این با وحدت نظامى که بر آن حاکم مى بینیم سازگار نیست) (إِذاً لَذَهَبَ کُلُّ إِله بِما خَلَقَ).
به علاوه هر یک از این خدایان براى گسترش قلمرو حکومت خود، سعى داشتند بر دیگرى تفوق جویند و این خود سبب دیگرى براى از هم گسیختگى نظام جهان مى شد (وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْض).
و در پایان آیه، به عنوان یک نتیجه گیرى کلى مى فرماید: منزه است خدا از توصیفى که آنها مى کنند (سُبْحانَ اللّهِ عَمّا یَصِفُونَ).
عصاره این سخن، این است که: ما به خوبى مشاهده مى کنیم نظام واحدى بر پهنه هستى حکومت مى کند، قوانین حاکم بر این جهان در زمین و آسمان همه یکسان است، نوامیسى که بر یک ذره فوق العاده کوچک اتم حکم فرما است بر منظومه شمسى و منظومه هاى عظیم دیگر نیز حاکم است.
و به گفته دانشمندان، اگر یک اتم را بزرگ کنیم شکل منظومه شمسى را به خود مى گیرد، و اگر به عکس منظومه شمسى را کوچک کنیم به صورت یک اتم در مى آید.
مطالعاتى که صاحب نظران در علوم مختلف با وسائل جدید درباره جهان هاى دور دست کرده اند، نیز همه حاکى از وحدت نظام کلى جهان است، این از یکسو.
از سوى دیگر، لازمه تعدد همیشه نوعى تباین است; چرا که اگر دو چیز، از هر نظر واحد باشند یک چیز مى شوند و دوگانگى معنى نخواهد داشت.
بنابراین، اگر براى این جهان، خدایان متعدد فرض کنیم، این چند گانگى بر مخلوقات جهان و نظام حاکم بر آنها اثر مى گذارد، و نتیجه آن عدم وحدت نظام آفرینش خواهد بود.
و از این گذشته، هر موجودى خواهان تکامل خویش است، مگر آن وجودى که از هر نظر کامل بوده باشد که تکامل در او مفهوم ندارد، و در مورد بحث ما که براى خدایان قلمروهاى جداگانه فرض کردیم، و طبعاً هیچکدام داراى کمال مطلق نیستند، طبیعى است هر کدام در صدد تکامل خویش باشد، بخواهد عالم هستى را در بست در قلمرو خود قرار دهد، و لازمه آن برترى طلبى هر یک بر دیگرى است، و نتیجه آن از هم پاشیدن نظام هستى است.
به این ترتیب، هر یک از دو جمله آیه فوق، اشاره به یک دلیل منطقى است و نوبت به این نمى رسد که: ما براى این دلائل جنبه اقناعى قائل باشیم نه منطقى.
تفسیر نمونه)
. … . … . … . … . … . … . … . … . … . … . …?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:47:00 ب.ظ ]




?﷽?

? موقیعت شیعه بین مردم ?

? امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:

♦️ شیعیان ما سه گروهند :

1⃣ گروهی به ما نیکی میکنند

2⃣ گروهی به مردم نیکی میکنند

3⃣ گروهی دوستان ما را دوست می دارند و با دشمنان ما دشمنی می کنند.

? این گروه اولیا و برگزیدگان و حکما و علما هستند. خوشا به حالشان و عاقبتشان نیکو باد.

     

                                           

? ڪـتـاب #اسرار_آل_محمد ؛صـفـحه ۷۲۴
مترجم اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی



 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:43:00 ب.ظ ]