بیت الزینب
 



 

#شعر_مهدوی
➰〰➰〰➰〰➰〰➰
از تو یک عمر شنیدیم و ندیدیم تو را
به وصالت نرسیدیم و ندیدیم تو را

روزیِ ما فقرا شربت وصل تو نبود
زهر هجر تو چشیدیم و ندیدیم تو را

شاید ایام کهنسالیِ ما جلوه کنی
در جوانی که دویدیم و ندیدیم تو را

چه قدَر چلّه نشستیم و عزادار شدیم
چه قدَر شمع خریدیم و ندیدیم تو را

گاهی اندازه‌ی یک پرده فقط فاصله بود
پرده را نیز کشیدیم و ندیدیم تو را

سعی کردیم شبی خواب ببینیم تو را
سحر از خواب پریدیم و ندیدیم تو را

مدتی در پی تو رند و نظر باز شدیم
همه را غیر تو دیدیم و ندیدیم تو را

فکر کردیم که مشکل سر دلبستگی است
از همه جز تو بریدیم و ندیدیم تو را

لاقل کاش دم خیمه‌ی تو جان بدهیم
تا بگوییم: رسیدیم و ندیدیم تو را



موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1397-02-06] [ 11:03:00 ب.ظ ]




 

 

✨رسول خدا(ص)

گناه پی در پی،
قلب? را می میراند.

مجموعه ورام؛2:118

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:01:00 ب.ظ ]




“تسلیم"یعنی تمام آنچه در این لحظه
اتفاق می افتد خوش است

تسلیم یعنی اگر تمام شواهد وتعاریف
عالم گفتند نرو تو،به یک اشارت ساده ی
دل بروی.
تسلیم یعنی برسی به آنجا که با تمام
حوادث روز مره زندگی به صلح
برسی.

صلح باخدا,صلح باخودت, صلح با جهان
هستی و صلح با دیگر انسانها

تسلیم یعنی نه نگران فردا ونه تماشاگر
دیروز.

تسلیم یعنی باور اینکه او احسن الخالقین است.

یعنی باور کنیم که ذهن ما فقط در میان راه حل های تکراری گذشته می گردد و
به دنبال خلق راه حل های
جدیدنیست.

یعنی باور اینکه خالق متعال راه حل
تکراری خلق نمیکند.

تسلیم یعنی خدا ،نگهدار غم, خدا، نگهدار تشویش و بدرود اضطراب.

تسلیم یعنی …… رها شدن ,,

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:59:00 ب.ظ ]




حکمت ,مواجه شدن با همان حقایق
هستی است که پشت پرده ظاهر آن قرار
دارد.
به عبارت دیگر حکیم در هر چیزی
واقعیت وحقیقت ان را می بیند و
بنابراین عمل او اخلاقی است.

پس حکمت در اخلاق انجام عملی است
که با توجه به دو وجه واقعیت وحقیقت
انجام شود.
اخلاق حکیمانه یا اخلاق مبتنی بر
حکمت عبارت است از خلق وخویی که
بافلسفه خلقت وفطرت انسان ویا
رسالت بشری اش درعالم هستی هم خوانی وهمفازی داشته باشد.

حکمت چیزی نیست که انسان بتواند با
سعی وتلاش به آن برسد بلکه فیض الهی
است که بر مبنای توجه واشتیاق
انسان جاری میشود,,



موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:56:00 ب.ظ ]




#تأمل

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط میگفت:گاهی باخودم میخواندم(ای من فدای آنکه زبانش ودلش یکی است)درعالم معنا,سلمان رابه من نشان دادندوگفتند:این شخص دل وزبانش یکی است ومیخواهیم تورافدای اوکنیم.من گفتم:حاضرنیستم فدای سلمان شوم.من فدای پیامبروامام میشوم.
فهمیدم حرف هایی که میزنیم ,همه حساب دارد وبایستی آنهارا راست بگوییم وازآنجاکه حاضربودم نوکری سلمان را بجا آورم،ازآن پس میخواندم"ای من غلام آنکه زبان و دلش یکیست".

 


☘هزارویک حکایت,به نقل از:تندیس اخلاص،ص۹۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:53:00 ب.ظ ]




?.????????????.?

سوره مومنون آیه۹۱

?… . … . … . … . … . … . … . … . … . … ..?
آیه۹۱) «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَٰهٍ ۚ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ»

… . … . … . … . … . . ??. … . … . … . … . ..
آیه۹۱) خدا فرزندى اختيار نكرده و با او معبودى [ديگر] نيست، و اگر جز اين بود، قطعاً هر خدايى آنچه را آفريده [بود] باخود مى‌برد، و حتماً بعضى از آنان بر بعضى ديگر تفوّق مى‌جستند. منزه است خدا از آنچه وصف مى‌كنند.

?… . … . … . … . … . … . … . … . … . … ..?
تفسیر آیه۹۱) شرک جهان را به تباهى مى کشد.
در آیات گذشته بحث هائى در زمینه معاد، مالکیت، حاکمیت و ربوبیت پروردگار بیان شد، آیات مورد بحث، به مسأله نفى شرک پرداخته، قسمتى از انحرافات مشرکان را مطرح کرده، و به آن پاسخ مى گوید:
نخست مى فرماید: خداوند هرگز فرزندى براى خود برنگزیده است و معبود دیگرى با او نیست (مَا اتَّخَذَ اللّهُ مِنْ وَلَد وَ ما کانَ مَعَهُ مِنْ إِله).
اعتقاد به وجود فرزند براى خدا، منحصر به مسیحیان نیست که عیسى (علیه السلام)را فرزند حقیقى! او مى خوانند، این اعتقاد براى مشرکان نیز بود که فرشتگان را دختران خدا مى پنداشتند، و شاید مسیحیان این عقیده را از مشرکین پیشین گرفته بودند.
از آنجا که فرزند از نظر ذات و حقیقت، بخشى از پدر است، براى فرشتگان یا حضرت مسیح(علیه السلام) و غیر او، سهمى از الوهیت قائل بودند و این از روشن ترین مظاهر شرک است.
پس از آن به بیان دلیل بر نفى شرک پرداخته، چنین مى گوید: اگر خداوند شریکى مى داشت و آلهه متعدد در جهان هستى حکومت مى کرد، هر یک از این خدایان، مخلوقات خاص خود را در پنجه تدبیر و اداره خویش قرار مى داد (و طبعاً هر بخشى از عالم، با نظام خاصى اداره مى شد، و این با وحدت نظامى که بر آن حاکم مى بینیم سازگار نیست) (إِذاً لَذَهَبَ کُلُّ إِله بِما خَلَقَ).
به علاوه هر یک از این خدایان براى گسترش قلمرو حکومت خود، سعى داشتند بر دیگرى تفوق جویند و این خود سبب دیگرى براى از هم گسیختگى نظام جهان مى شد (وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْض).
و در پایان آیه، به عنوان یک نتیجه گیرى کلى مى فرماید: منزه است خدا از توصیفى که آنها مى کنند (سُبْحانَ اللّهِ عَمّا یَصِفُونَ).
عصاره این سخن، این است که: ما به خوبى مشاهده مى کنیم نظام واحدى بر پهنه هستى حکومت مى کند، قوانین حاکم بر این جهان در زمین و آسمان همه یکسان است، نوامیسى که بر یک ذره فوق العاده کوچک اتم حکم فرما است بر منظومه شمسى و منظومه هاى عظیم دیگر نیز حاکم است.
و به گفته دانشمندان، اگر یک اتم را بزرگ کنیم شکل منظومه شمسى را به خود مى گیرد، و اگر به عکس منظومه شمسى را کوچک کنیم به صورت یک اتم در مى آید.
مطالعاتى که صاحب نظران در علوم مختلف با وسائل جدید درباره جهان هاى دور دست کرده اند، نیز همه حاکى از وحدت نظام کلى جهان است، این از یکسو.
از سوى دیگر، لازمه تعدد همیشه نوعى تباین است; چرا که اگر دو چیز، از هر نظر واحد باشند یک چیز مى شوند و دوگانگى معنى نخواهد داشت.
بنابراین، اگر براى این جهان، خدایان متعدد فرض کنیم، این چند گانگى بر مخلوقات جهان و نظام حاکم بر آنها اثر مى گذارد، و نتیجه آن عدم وحدت نظام آفرینش خواهد بود.
و از این گذشته، هر موجودى خواهان تکامل خویش است، مگر آن وجودى که از هر نظر کامل بوده باشد که تکامل در او مفهوم ندارد، و در مورد بحث ما که براى خدایان قلمروهاى جداگانه فرض کردیم، و طبعاً هیچکدام داراى کمال مطلق نیستند، طبیعى است هر کدام در صدد تکامل خویش باشد، بخواهد عالم هستى را در بست در قلمرو خود قرار دهد، و لازمه آن برترى طلبى هر یک بر دیگرى است، و نتیجه آن از هم پاشیدن نظام هستى است.
به این ترتیب، هر یک از دو جمله آیه فوق، اشاره به یک دلیل منطقى است و نوبت به این نمى رسد که: ما براى این دلائل جنبه اقناعى قائل باشیم نه منطقى.
تفسیر نمونه)
. … . … . … . … . … . … . … . … . … . … . …?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:39:00 ب.ظ ]




#نهج_البلاغه


✨از دنیای فانی برای آخرت جاویدان توشه بردار ، و برای سفر آخرت وسایل لازم را آماده کن ، و چشم به برق نجات بدوز ، و بار سفر بر بند.✨


? #خطبه ۲۲۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:38:00 ب.ظ ]