بیت الزینب
 



 

 

? پیامبر(ص):

بهترين چيزى ك به مؤمن داده شده
خوش اخلاقى
وبدترين چيزى ك به انسان داده شده
دلى بد در چهره زيباست

? نهج الفصاحه ص474

 

??

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1397-01-02] [ 09:58:00 ب.ظ ]




 

?جزء چهاردهم?

?آیات 6⃣2⃣و7⃣2⃣سوره مبارکه حجر

?⬅️وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَنَ مِن صَلْصَلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ‏
?⬅️وَالْجَآنَّ خَلَقْنَهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ‏

?ترجمه?
وهمانا ما انسان را از گِلى خشك، از گِلى سیاه متغیر و بو گرفته، آفریدیم.
وقبل از انسان، جنّ را از آتشى سوزان و نافذ آفریدیم.

⚜نکته ها⚜
«صلصال» به گِل خشك و نپخته‏ اى گویند كه هرگاه در آن دمیده شود، صداى صوت از آن برخاسته مى‏ شود.(14) «حَمَأ» به گِل تیره رنگ و «مسنون» به معناى متغیر است.
«سموم» به باد داغى گفته مى‏‌شود كه مثل سمّ در عمق جان انسان اثر مى‏ گذارد.

?این آیه، یا اشاره به آفرینش اوّلین انسان یعنى حضرت آدم است، «خلقتنى من نار و خلقته من طین»(15) و یا مراد سیر آفرینش همه انسان‏هاست كه مواد زمین از طریق غذا و نطفه به صورت انسان درمى ‏آید، همان گونه كه در سوره كهف آیه 37 مى ‏خوانیم كه انسان در آغاز خاك، سپس نطفه و سپس به صورت انسان درمى‏آ ید. «اكفرت بالذّى خلقك من تراب ثمّ من نطفة ثمّ سواك رجلاً»(16)
در فرهنگ قرآن، جنّ موجودى مكلّف است كه مورد خطاب خداوند قرار گرفته است، «یا معشر الجن و الانس» و قرآن را مى ‏فهمد. در اوّلین آیه از سوره جنّ مى‏ خوانیم: «استمع نفر من الجنّ» گروهى از جنّ قرآن را گوش كردند.
جنّ همانند انسان داراى شهوت است. چنانكه درباره زنان بهشتى مى‏ خوانیم كه آنها باكره هستند، نه انسانى با آنها آمیزش كرده و نه جنّى. «لم‏یطمثهن انسٌ قبلهم و لاجان»(17) و طبق این آیه آفرینش آن از آتش و قبل از انسان بوده است. چنانكه ابلیس از جنّ است، «كان من الجنّ» وهمانند دیگر كافران از جنّ به دوزخ مى ‏رود. «لَاَملاَن جهنّم من الجنّة والنّاس اجمعین»(18)

?14) تفسیر المیزان.
?15) ص، 76.
?16) كهف، 37.
?17) الرحمن، 74.
?18) هود، 119.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:55:00 ب.ظ ]




♦️♦️ طبقات مردم نزد شیطان ♦️♦️

شیطان به حضرت یحیی گفت: می خواهم تو را نصیحت کنم

حضرت یحیی فرمود: من میل به نصیحت تو ندارم؛ ولی می خواهم بدانم طبقات مردم نزد شما چگونه اند.

??شیطان گفت: مردم از نظر ما به سه دسته تقسیم می شوند:
1⃣◀️عده ای مانند شما معصومند، از آنها مأیوسم و می دانیم که نیرنگ ما در آنها اثر نمی کند.

2⃣◀️دسته ای هم برعکس، در پیش ما شبیه توپی هستند که به هر طرف می خواهیم می گردانیم.

3⃣◀️دسته ای هم هستند که از دست آنها رنج می برم؛ زیرا فریب می خورند؛ ولی سپس از کرده خود پشیمان می شوند و استغفار می کنند و تمام زحمات ما را به هدر می دهند. دفعه دیگر نزدیک است که موفق شویم؛ اما آنها به یاد خدا می افتند. و از چنگال ما فرار می کنند. ما از چنین افرادی پیوسته رنج می بریم.


⚛ کشکول ممتاز، ص 426 ⚛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:14:00 ب.ظ ]




?امام على عليه السلام :?
يا عَبدَ اللّهِ لا تَعجَلْ في عَيبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ، فَلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ، و لا تَأمَنْ عَلى نَفسِكَ صَغيرَ مَعصِيَةٍ ، فلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيه

⛔️اى بنده خدا! در عيبجويى هيچ كس به خاطر گناهش، شتاب مكن؛
?زيرا ممكن است آمرزيده شده باشد.

⛔️و در مورد خودت، از گناه كوچكى هم كه كرده اى ايمن مباش؛
?چرا كه شايد براى همان گناه عذاب شوى.

?نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:12:00 ب.ظ ]