بیت الزینب
 



 

 

امام صادق (ع):

#صبر، نور و صفايى را كه در باطن بندگان است، ظاهر مى سازد و ناله و بیتابى، ظلمت وترس درونى آنها را آشكار مى كند.

 

 

بحار،ج۷۱،ص۹۰

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-01-14] [ 08:49:00 ب.ظ ]




✅ روزى رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، در جمع اصحاب خود، سر به سمت آسمان بلند نمودند و تبسّمى كردند.

? يكى از افرادى كه در آن جمع حضور داشت ، از آن حضرت سؤال كرد: يا رسول اللّه ! امروز شما را ديدم كه سر خود را به سوى آسمان بلند كردبد و تبسّم نمودید ؟!

حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله فرمودند: بله ، درست است چون كه متعجّب شدم از دو فرشته و مأمور الهى كه از آسمان بر زمين وارد شدند تا اعمال يكى از بندگان خدا را - كه هر روز نماز خود را به موقع انجام مى داد - در نامه عملش بنويسند.

? ليكن چون آن شخص را در محلّ عبادت خود نيافتند، هر دو فرشته به آسمان بازگشتند و به محضر ربوبى پروردگار عرضه داشتند: پروردگارا! بنده مؤمن تو را در محلّ عبادتش نيافتيم؛ بلكه او در بستر بيمارى افتاده بود.
در اين هنگام خداوند متعال فرمودند:
“بنويسيد،”
اعمال و عبادات بنده‌ام را تا زمانى كه او در پناه من ، مريض و ناتوان از عبادت و ديگر كارها است ، همانطورى كه در حال سلامتى ، او عبادت مرا انجام مى داد و شما اعمال و حسنات او را مى نوشتيد.

سپس در پايان فرمايش خود افزودند:

همانا بر من لازم است ، پاداش بنده ام را در حال مريضى نيز بپردازم ؛ همچنان كه در حالِ سلامتى او چنين كرده ام.

?منبع : بحارالانوار، ج 22، ص 83

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:43:00 ب.ظ ]




‌ ‌ #نيايش_شبانه

الهی

اگر چه بهشت چون چشم و چراغ است
بی دیدار تو درد و داغ است.
دوزخ بیگانه را بنگاه است.
وآشنا را گذرگاه است
وعارفان را نظرگاه است
الهی اگر مرا در دوزخ کنی دعوی دار نیستم،واگر در بهشت کنی بی جمال تو خریدار نیستم.
الهی!
من به حور و قصور ننازم،
اگر نفسی باتو پردازم،
از آن هزار بهشت سازم.


#خواجه_عبدالله_انصاری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:40:00 ب.ظ ]




?تاثیرات لُقمۀ حلال

ملّای روم یک عیار برای سنجش حلال یا حرام بودن روزی به ما می دهد.

?1-اگر ما به طور مستمر در دلمان احساس گرفتگی و تاریکی داریم جایی هم سفره شیطان شده ایم،تا وقتی که تو فکر و قلبت را از افکار و احساس منفی پر می کنی بدان که همنشین شیطان هستی. انسان با ورود به فضای منفی و با اندیشه های مخرب, درواقع دروازه های وجود خود را برای ورود شیطان باز می کند.

1-تا تو تاریک و ملول و تیره ای
دان که با دیو لعین همشیره ای

?2-اما نشانه لقمه حلال چه لقمه غذای جسم باشد و چه خوراک روح و جان ما آن است که نتیجه اش گرمی و روشنایی و کمال و امید و عشق و محبت نسبت به مردم است.لقمه ای که در وجود ما نور آگاهی و کمال ایجاد می کند، نتیجۀ لقمۀ حلال است.

2-لُقمه‌یی کو نور اَفْزود و کَمال
آن بُوَد آوَرْده از کَسْبِ حَلال

?3-علم و حکمت و عشق و نازک دلی زاییدۀ لقمۀ حلال است.

3-عِلْم و حِکْمَت زایَد از لُقمه‌یْ حَلال
عشق و رِقَّت آید از لُقمه‌یْ حَلال

?4-اگر صفات حسادت و نادانی و جهالت را در وجود خودت ندیدی، بِدان که به خاطر لقمۀ حلال است.در مقابل، اگر در دل ما حسد و نفرت،کینه و خشم و غفلت از معنویات موج بزند باید ریشه را در لقمه پیدا کنیم،
حتما لقمه حرام و ناصوابی خورده ایم یا روزی ناپاکی به روح و جان خود داده ایم.

4-چون زِ لُقمه تو حَسَد بینیّ و دام
جَهْل و غَفلَت زایَد، آن را دان حَرام

?5-همه ی کسانی که با آنها نشست و برخاست می کنیم،آنچه که می خوریم، می نوشیم،می خوانیم، می بینیم،می شنویم،می بوییم و…همه برای ما “لقمه” هستند،
لقمه هایی که فکر و نگرش ما به هستی و جهان بینی و نوع رفتار ما رو شکل می دهند.غذایی که می خوریم همانند بذری است که در وجود ما کاشته می شود و میوۀ آن اندیشه های ماست. غذا همانند دریا است و گوهرهای آن، افکار و اندیشه ها است.

5-لُقمه تُخْم است و بَرَش اندیشه‌ها
لُقمه بَحْر و گوهرش اندیشه‌ها

?6-حلال ترین قوتی که به ما می رسد آن است که نتیجه اش عشق و خدمت صادقانه و بی قید و شرط به همه ی انسان ها و مخلوقات و هستی و البته میل پرکشیدن به سوی جهان معناست.

6-زاید از لقمه حلال اندر دهان
میل خدمت عزم رفتن آن جهان

مراقب باشیم سر کدام سفره می نشینیم و جان و روحمان را با کدام لقمه سیر می کنیم…!

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:37:00 ب.ظ ]




?

 

 

. … … … … … . ???…. … … … … .?سوره بقره آیه۱۲۵ 

?… … … … … … … … … … … … … … … ?
آیه۱۲۵) «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ»

… … … … … … … .???.. … … … … … ..
آیه۱۲۵) و چون خانه [كعبه‌] را براى مردم محل اجتماع و [جاى‌] امنى قرار داديم، [و فرموديم:] «در مقام ابراهيم، نمازگاهى براى خود اختيار كنيد»، و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه: «خانه مرا براى طواف‌كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد.»

?… … … … … … … … … … … … … … … ?
تفسیر آیه۱۲۵) عظمت خانه خدا
در این آیه به بیان عظمت خانه کعبه که به دست ابراهیم(علیه السلام) ساخته و آماده شد پرداخته، مى فرماید:
به خاطر بیاورید: هنگامى که خانه کعبه را مثابة (محل بازگشت و توجه) مردم و مرکز امن و امان قرار دادیم (وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ أَمْناً).
مَثابَة در اصل از ماده ثوب به معنى بازگشت چیزى به حالت نخستین است، و از آنجا که خانه کعبه مرکزى بوده است براى موحدان، که همه سال به سوى آن رو مى آوردند، نه تنها از نظر جسمانى که از نظر روحانى نیز بازگشت به توحید و فطرت نخستین مى کردند، از این رو به عنوان مثابه معرفى شده.
و از آنجا که خانه انسان که مرکز بازگشت همیشگى او مى باشد، محل آرامش و آسایش است، در کلمه مثابه یک نوع آرامش و آسایش خاطر، نیز افتاده است و این معنى با کلمه أَمْناً که پشت سر آن ذکر شده، تأکید مى شود، مخصوصاً کلمه لِلنّاس نشان مى دهد که این مرکز امن و امان، پناهگاهى است عمومى براى همه جهانیان و انسان ها و توده هاى مردم.
و این در حقیقت اجابت یکى از درخواست هائى است که ابراهیم(علیه السلام) از خداوند کرد.
پس از آن، اضافه مى کند: از مقام ابراهیم نمازگاهى براى خود انتخاب کنید (وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلّىً).
در این که منظور از مقام ابراهیم(علیه السلام) چیست؟ در میان مفسران گفتگو است:
*بعضى گفته اند: تمام حج مقام ابراهیم(علیه السلام) است.
*بعضى به معنى عرفه و مشعر الحرام و جمرات سه گانه گرفته اند.
*و بعضى گفته اند: تمامِ حرمِ مکّه ، مقام محسوب مى شود.
ولى ظاهر آیه همان گونه که در روایات اسلامى وارد شده و بسیارى از مفسران نیز گفته اند، اشاره به همان مقام معروف ابراهیم(علیه السلام) است که محلى است در نزدیکى خانه کعبه، و حجاج بعد از انجام طواف به نزدیک آن مى روند و نماز طواف به جا مى آورند، بنابراین منظور از مصلى نیز محل نماز است.
سپس اشاره به پیمانى که از ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل درباره طهارت خانه کعبه گرفته است مى فرماید: ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا براى طواف کنندگان، مجاوران، رکوع کنندگان و سجده کنندگان (نمازگزاران) پاکیزه دارید (وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ).
اما این که منظور از طهارت و پاکیزگى در اینجا چیست؟
*بعضى گفته اند: طهارت از لوث وجود بت ها.
*بعضى گفته اند: از آلودگى هاى ظاهرى و مخصوصاً از خون و محتویات شکم حیواناتى که قربانى مى کردند; زیرا بعضى از ناآگاهان چنین اعمالى را انجام مى دادند.
*و بعضى گفته اند: طهارت در اینجا به معنى خلوص نیت به هنگام بناى این خانه توحید است.
ولى هیچ دلیلى ندارد که ما مفهوم طهارت را در اینجا محدود کنیم، بلکه منظور پاک ساختن ظاهرى و معنوى این خانه توحید از هر گونه آلودگى است.
و لذا در بعضى از روایات مى خوانیم: این آیه، تعبیر به پاکسازى از مشرکان شده و در بعضى دیگر به شستشوى بدن و پاکیزگى از آلودگى ها. تفسیر نمونه)
… … … … … … … … … … … … … … … 

?. … … … … … .???. … … … … … .?

? نکته ها:

?۱ ـ آثار اجتماعى و تربیتى این پناهگاه امن
طبق آیه فوق، خانه خدا (خانه کعبه) از طرف پروردگار، به عنوان یک پناهگاه و کانون امن و امان اعلام شده، و مى دانیم: در اسلام مقررات شدیدى براى اجتناب از هر گونه نزاع، کشمکش، جنگ و خونریزى در این سرزمین مقدس وضع شده است، به طورى که نه تنها افراد انسان در هر قشر و گروه و در هر گونه شرائط باید در آنجا در امنیت باشند، بلکه حیوانات و پرندگان نیز در آنجا در امن و امان به سر مى برند و هیچ کس حق ندارد مزاحم آنها شود.
در جهانى که همیشه نزاع و کشمکش در آن وجود دارد، بودن چنین مرکزى در آن مى تواند اثر عمیق مخصوصى براى حل مشکلات مردم از خود نشان دهد; زیرا امن بودن این منطقه، سبب مى شود که مردم با تمام اختلافاتى که دارند در جوار آن در کنار هم بنشینند، و به مذاکره بپردازند، و به این ترتیب یکى از مهم ترین مشکلات، که معمولاً براى فتح باب مذاکرات براى رفع خصومت ها و نزاع ها وجود دارد حل مى شود.
چون بسیار مى شود طرفین نزاع، یا دولت هاى متخاصم جهان مایلند رفع خصومت کنند و براى این منظور به مذاکره بنشینند، اما مکانى که براى هر دو طرف مقدس و محترم و به عنوان مرکز امن و امان، شناخته شده باشد، پیدا نمى کنند، ولى در اسلام، این پیش بینى شده است و مکّه به عنوان چنین مرکزى اعلام گردید.
هم اکنون تمام مسلمانان جهان که متأسفانه گرفتار کشمکش ها و اختلافات مرگبارى هستند مى توانند با استفاده از قداست و امنیت این سرزمین باب مذاکرات را بگشایند و از معنویت این مکان مقدس که نورانیت و روحانیت خاصى در دل ها ایجاد مى کند به رفع اختلافات خود بپردازند.
* * *
?۲ ـ چرا خانه خدا؟
در آیه فوق از خانه کعبه به عنوان بَیْتِى خانه من تعبیر شده، در حالى که روشن است خداوند، نه جسم است و نه نیاز به خانه دارد، منظور از این اضافه همان اضافه تشریفى است، به این معنى که: براى بیان شرافت و عظمت چیزى آن را به خدا نسبت مى دهند، ماه رمضان را شهر اللّه و خانه کعبه را بیت اللّه مى گویند.
تفسیر نمونه)

… … … … … … … … … … … … … … … … ?
?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:35:00 ب.ظ ]