بیت الزینب
 



 

?? ◢ *​امام‌علــــی﴿ع﴾​​*

❇ *روش برخورد با دنیا(اخلاقى، اعتقادى)*
√•`و درود خدا بر او، فرمود: مردم در دنیا دو دسته اند:
??یک دسته براى کسانى که در دنیا براى دنیا کار کرد، و دنیا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خویش از تهیدستى هراسان ، و از تهیدستى خویش در امان است، پس زندگانى خود را در راه سود دیگران از دست مى دهد.
??و دیگرى آن که در نیا براى آخرت کار مى کند، و نعمت هاى دنیا نیز بدون تلاش به او روى مى آورد، پس بهرة هر دو جهان را چشیده، و مالک هر دو جهان مى گردد، و با آبرومندى در پیشگاه خدا صبح مى کند، و حاجتى را از خدا در خواست نمى کند جز آن که روا مى گردد.

?✨⛅???✨

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[جمعه 1396-11-06] [ 10:31:00 ق.ظ ]




﷽⚘
۞ ​​قـُرآטּ​​”۞

??◢ *سـورة‌مبارڪه‌‌مرسلات‌آیــه۴۶/۵۰*

? *كلوا وتمتعوا قليلا إنكم مجرمون*
بخوريد و بهره گيريد اندك كه همانا شما مجرميد.
«۴۷» ويل يومئذ للمكذبين
در آن روز واي بر تكذيب كنندگان.
«۴۸» وإذا قيل لهم اركعوا لا يركعون
و هر گاه به آنان گفته شود ركوع كنيد، ركوع نمي‌كنند.
«۴۹» ويل يومئذ للمكذبين
در آن روز واي بر تكذيب كنندگان.
«۵۰» فبأي حديث بعده يؤمنون‌
پس بعد از اين (قرآن) به كدامين سخن ايمان مي‌آورند؟

◀•`نكته‌ها:
?? *پزشك در دو حالت به بيمار اجازه مي‌دهد كه هر غذايي را بخورد: يكي آنجا كه بيمار درمان گشته و سالم است و ديگر آنجا كه بيماري فرد لاعلاج و بدون درمان است و پزشك از بهبود او مأيوس شده است. در قرآن نيز فرمان «كلوا» گاهي نشانه اميد و سلامتي است و گاهي نشانه قهر الهي، چنانكه در آيات خداوند خطاب به مجرمان مي‌فرمايد: «كلوا و تمتعوا قليلا انكم مجرمون»*
*و نظير آيه «اعملوا ما اشئتم هر كاري مي‌خواهيد، بكنيد.*
??پيامبر اكرم‌صلي الله عليه وآله به قبيله ثقيف دستور نماز داد، آنها گفتند: ما در برابر كسي خم و راست نمي‌شويم. حضرت فرمود: ديني كه ركوع و سجود در آن نباشد، خيري نيست. «لا خير في دين ليس فيه ركوع و لاسجود»
*بعد از فتح مكه پيامبر اكرم‌صلي الله عليه وآله از همسر ابوسفيان (مادر معاويه) پرسيد:* *اسلام را چگونه مي‌بيني؟ گفت:*
?اسلام خوب است مگر سه چيز آن: حجاب، اذان بلال، ركوع و سجود. پيامبر در پاسخ فرمود: اما حجاب بهترين پوشش است و نماز بدون ركوع و سجود نماز نيست و بلال نيز بهترين بنده است
?«حديث» به معناي سخن جديد و تازه است كه از ديگران سابقه ندارد.
حضرت ابراهيم پس از تجديد بناي كعبه از خداوند خواست تا فقط به اهل ايمان روزي دهد. «و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم» اما خداوند فرمود: من در دنيا به كفار نيز روزي مي‌دهم و حساب قيامت از دنيا جداست. «و من كفر فامتعه…»
?ركوع از اركان نماز و مشخصه و نشانه ويژه نماز است، زيرا سجده به خودي خود و خارج از نماز نيز محقق مي‌شود، مانند سجده شكر. ولي ركوع جايگاهي جز نماز ندارد و لذا درباره نماز كلمه ركعت به كار مي‌رود. «اذا قيل لهم اركعوا لايركعون»

•`پيام‌ها:
✍?1- كاميابي دنيا نسبت به كاميابي آخرت، بسيار ناچيز است. «كلوا وتمتعوا قليلا» »
✍?2- كاميابي از نعمتهاي دنيا، نشانه محبوبيت نزد خداوند نيست. (مجرمان نيز بهره‌مند مي‌شوند.) «كلوا وتمتعوا قليلا انكم مجرمون»
✍?3- بهره مجرمان از نعمتهاي الهي، فقط بهره مادي است. «كلوا وتمتعوا… انكم مجرمون»
✍?4- زندگي دنيا هر قدر هم طولاني باشد، نسبت به آخرت ناچيز است. «تمتعوا قليلا»
✍?5 - از نشانه‌هاي تكذيب عملي دين، ترك نماز است. (ترك نماز در ميان دو كلمه «مكذبين» قرار گرفته است.) «ويل يومئذ للمكذبين اذا قيل لهم اركعوا لايركعون ويل يومئذ للمكذبين»
✍?6- انكار دين وارتكاب جرم، ملازم يكديگرند. «انكم مجرمون ويل يومئذ للمكذبين»
✍?7- قرآن، شيواترين، تازه‌ترين و شايسته‌ترين پيام براي مردم است. «فباي حديث»
✍?8 - مطالب قرآن هرگز كهنه نمي‌شود و در هر زمان، نو و تازه است. «فباي حديث بعده»
✍?9- اگر كسي به قرآن ايمان نياورد، به كدام سخن ايمان خواهد آورد. «فباي حديث بعده يؤمنون»

?✨⛅???✨?

─┅─═ঊঈ?ঊঈ═─┅─

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:19:00 ق.ظ ]




امام علی علیه السلام 

گوش خود رابه خوب شنیدن  عادت بده و  به سخنانی که شنید نشان بر اصلاح و پاکی تو چیزی نمی افزاید گوش فرا مده. 

                 میزان الحکمه ج ۵ص۴۰۲

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:14:00 ق.ظ ]