بیت الزینب
 



 

 

الهی نام تو ما را جواز، 

مهر تو ما را جهاز، شناخت تو ما را امان،
لطف تو ما را عیان‌ . الهی ضعیفان راپناهی.
قاصدان را بر سر راهی. مومنان را گواهی.
چه عزیز است آن کس که تو خواهی…
الهی در جلال رحمانی، در کمال سبحانی،چ نه محتاج زمانی و نه آرزومند مکانی، نه کس به تو ماند و نه به کسی مانی.
پیداست که در میان جانی،
بلکه جان زنده به چیزی است که تو آنی…

 


?خواجه عبدالله انصاری 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1396-12-03] [ 11:12:00 ق.ظ ]




?? نــڪـتــه هاے
نـــ✨ـــاب ??

‍ ??آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة‌الله‌علیه:

? دل بی‌غم در این عالم نباشد
? اگر باشد بنی آدم نباشد

همین که می‌گویی دیگر غم و غصه ندارم، بدان همین حرف زنگ خطر است⚠️

? شخصی را می‌شناسم که با یه بنده خدایی اختلاف ملکی داشت و به همین خاطر هجده سال پله های دادگستری را بالا و پایین کرد

? تا اینکه بالاخره دادگاه به نفع او حکم کرد و او خوشحال قباله را گرفت و خندان به خانه آمد و فردا صبح
آب به آب شد و مرد ! چرا⁉️?

?چون در روایت آمده است:
هرگاه گفتی من دیگر غصه ای ندارم و کار من تمام شده و دخترها را شوهر دادم و پسرها را زن دادم و اختلاف ملکی ندارم و … غم و غصه ای ندارم…

⚠️بدان که امروز - فردا رفتنی هستی!!!


‌⇦

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:01:00 ق.ظ ]




 

~~~~~~~~~~•⭐️ ⭐️•~~~~~~~~~

مائده آیه۱۰۵ 

~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ •

آیه۱۰۵} يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ 

~ ~ ~ ~ ~ •⭐️• ~ ~ ~ ~ ~
آیه۱۰۵} اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به خودتان بپردازيد هر گاه شما هدايت ‏يافتيد آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمیرساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه انجام می‏داديد آگاه خواهد كرد 

~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ •
تفسیر آیه۱۰۵) هرکس مسؤول کار خویش است !

در آیـه قبل سخن از تقلید کورکورانه مردم عصر جاهلیت ازنیاکان گمراه ، به میان آمد و قرآن به آنـهـا صـریحا اخطار کرد که چنین تقلیدى ،با عقل و منطق سازگارنیست ، به دنبال این موضوع طـبـعـا ایـن سؤال در ذهن آنها مى آمد که اگر ما حسابمان را از نیاکانمان در اینگونه مسائل جدا کنیم ، پس سرنوشت آنها چه خواهد شد، به علاوه اگر ما دست از چنان تقلیدى برداریم سرنوشت بـسـیـارى مـردم که تحت تاثیرچنین تقالیدى هستند، چه مى شود، آیه شریفه در پاسخ این گونه سـؤالات مـى گـویـد:((اى کـسـانى که ایمان آورده اید شما مسؤول خویشتنید، اگر شما هدایت یـافـتـیـدگـمـراهـى دیـگـران (اعم از نیاکان و یا دوستان و بستگان هم عصر شما) لطمه اى به شمانخواهد زد)) (ی ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم).
سـپـس اشـاره بـه مـوضـوع رسـتـاخیز و حساب و رسیدگى به اعمال هر کس کرده ، مى گوید ((بـازگشت همه شما به سوى خداست ، و به حساب هر یک از شماجداگانه رسیدگى مى کند، و شما را از آنچه انجام مى دادید آگاه مى سازد)) (الى اللّه مرجعکم جمیعا فینبئکم بما کنتم تعملون). {تفسیر نمونه}

•~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~?•

~~~~~~~~~~•⭐️ ⭐️•~~~~~~~~~~•
? نکته:
*پاسخ به یک ایراد :
آیه فوق با صراحت مى گوید: شما مواظب و مراقب خود باشید، گمراهى دیگران بر شما زیانى وارد نمى کند، بر این اساس هر کس خود مى داند و عملش، هیچ کس نباید به دیگرى کارى داشته باشد.
به همین جهت، پیرامون این آیه سر و صداى زیادى براه انداخته، بعضى چنین پنداشته اند: میان این آیه و دستور امر به معروف و نهى از منکر که از دستورات قاطع و مسلّم اسلامى است یک نوع تضاد وجود دارد; زیرا این آیه مى گوید: شما مراقب حال خویشتن باشید، انحراف دیگران اثرى در وضع شما نمى گذارد.
از روایات رسیده نیز چنین بر مى آید که: این نوع سوء تفاهم و اشتباه، حتى در عصر نزول آیه براى بعضى از افراد کم اطلاع وجود داشته است.
جبیر بن نفیر مى گوید: در حلقه جمعى از یاران پیامبر(صلى الله علیه وآله) نشسته بودم و از همه کم سن تر بودم، آنها سخن از امر به معروف و نهى از منکر به میان آوردند، من به میان سخنان آنها پریدم و گفتم:
مگر خداوند در قرآن نمى فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لایَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ؟ (بنابراین امر به معروف و نهى از منکر چه لزومى دارد!)
ناگاه همگى یک زبان مرا مورد سرزنش و اعتراض قرار دادند و گفتند:
آیه اى از قرآن را جدا مى کنى، بدون این که: معنى تفسیر آن را بدانى؟!
من از گفتار خود سخت پشیمان شدم، و آنها به مباحثه در میان خود ادامه دادند.
هنگامى که مى خواستند برخیزند و مجلس را ترک گویند، رو به من کرده گفتند:
تو جوان کم سن و سالى هستى و آیه اى از قرآن را بدون این که: معنى آن را بدانى از بقیه جدا کرده اى، ولى شاید به چنین زمانى که مى گوئیم: برسى که ببینى بخل مردم را فرا گرفته و بر آنها حکومت مى کند، هوى و هوس پیشواى مردم است، و هر کس تنها رأى خود را مى پسندد، در چنان زمانى مراقب خویش باش، گمراهى دیگران به تو زیانى نمى رساند (یعنى آیه مربوط به چنان زمانى است).
بعضى از راحت طلبان عصر ما نیز هنگامى که سخن از انجام دو فریضه بزرگ الهى امر به معروف و نهى از منکر به میان مى آید، براى شانه خالى کردن از زیر بار مسئولیت به این آیه مى چسبند و معنى آن را تحریف مى کنند.
در حالى که با کمى دقت مى توان دریافت تضادى در میان این دو دستور نیست; زیرا:
اوّلاً: آیه مورد بحث مى فرماید حساب هر کس جدا است و گمراهى دیگران مانند نیاکان و غیر نیاکان، لطمه اى به هدایت افراد هدایت یافته نمى زند، حتى اگر برادرِ هم باشند و یا پدر و فرزند، بنابراین شما از آنها پیروى نکنید و خود را نجات دهید (دقت کنید).
ثانیاً: این آیه اشاره به موقعى مى کند که امر به معروف و نهى از منکر کارگر نمى شود، و یا شرائط تأثیر آن جمع نیست.
گاهى بعضى از افراد در چنین موقعى ناراحت مى شوند که با این حال، تکلیف ما چیست؟
قرآن به آنها پاسخ مى دهد که: براى شما هیچ جاى نگرانى وجود ندارد; زیرا وظیفه خود را انجام داده اید، و آنها نپذیرفته اند و یا زمینه پذیرشى در آنها وجود نداشته است، بنابراین، زیانى از این ناحیه به شما نخواهد رسید.
این معنى در حدیثى که در بالا نقل کردیم و همچنین در بعضى از احادیث دیگر نقل شده است که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره این آیه سؤال کردند فرمود:
اِیْتَمِرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ تَناهَوا عَنِ الْمُنْکَرِ فَإِذا رَأَیْتَ دُنْیا مُؤْثِرَةً وَ شَحّاً مُطاعاً وَ هَوىً مُتَّبِعاً وَ إِعْجابَ کُلِّ ذِى رَأْى بِرَأْیِهِ فَعَلَیْکَ بِخُوَیْصَةِ نَفْسِکَ وَ ذَرْ عَوامَهُمْ!:
امر به معروف کنید و نهى از منکر، اما هنگامى که ببینید، مردم دنیا را مقدم داشته، بخل و هوا بر آنها حکومت مى کند و هر کس تنها رأى خود را مى پسندد (و گوشش بدهکار سخن دیگرى نیست) به خویشتن بپردازید و عوام را رها کنید.
روایات دیگرى نیز به این مضمون نقل شده که همگى همین حقیقت را تعقیب مى کند.
فخر رازى چنان که عادت او است براى پاسخ به سؤال فوق، چندین وجه ذکر مى کند که: تقریباً همه بازگشت به یک چیز یعنى آنچه در بالا آوردیم مى کند و گویا او براى تکثیر عدد، آنها را از هم جدا کرده است!
در هر حال شک نیست، که مسأله امر به معروف و نهى از منکر از مهم ترین ارکان اسلام است که به هیچ وجه نمى توان شانه از زیر بار مسئولیت آن خالى کرد، تنها در موردى این دو وظیفه ساقط مى شود که امیدى به تأثیر آن نباشد و شرایط لازم در آن جمع نگردد.
این احتمال نیز وجود دارد که یکى از موارد مراقب خود بودن، امر به معروف و نهى از منکر است، بنابراین براى حفظ خود باید انجام داد، اما اگر نپذیرفتند در آن صورت زیانى بر ما وارد نخواهد شد.
{تفسیر نمونه}
•~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~•?

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:58:00 ق.ظ ]




?پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :?
مَن عَرَضَت لَهُ فاحِشَةٌ أو شَهوَةٌ فَاجتَنَبَها مَخافَةَ اللّهِ عَزَّ و جلَّ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ النّارَ و آمَنَهُ مِنَ الفَزَعِ الأكبَرِ ، و أنجَزَ لَهُ ما وَعَدَهُ في كِتابِهِ في قولِهِ تَعالى :
«وَ لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ»

?هر كس با فحشا و شهوتى رو به رو شود
?و از ترس خداوند عزّ و جلّ از آن دورى كند،
?خداوند آتش را بر او حرام می گرداند
?و از آن وحشت بزرگ ايمنش می دارد
?و آنچه را كه در كتاب خود در آيه «و براى آن كه از مقام و عظمت پروردگارش بترسد دو بهشت است» به او وعده داده است، عملى می سازد.

?وسائل الشيعة : ۱۱/۱۶۳/۱

 

-#################——–×××××

 

?رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:?
ـ و قَد قيلَ لَهُ : ما أطوَلَ هذا اليَومَ ! ـ: وَ الّذي نَفسي بِيَدِه إنَّهُ لَيُخَفَّفُ عَلَى المُؤمِنِ ؛ حَتّى يَكونَ أخَفَّ عَلَيهِ مِنَ الصَّلاةِ المَكتوبَةِ يُصَلِّيها فِي الدّنيا


?پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ آنگاه كه به ايشان عرض شد :
?چه طولانى است آن روز [قيامت ]

?[فرمودند]: سوگند به آن كه جانم در دست اوست،
?[آن روز] براى مؤمن بسيار كم و كوتاه باشد
?تا جايى كه از يك نماز واجب كه در دنيا مى خواند كوتاهتر است.

 

?میزان الحکمه ج 8 ص 292

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:58:00 ق.ظ ]




 

 

 

,,آری ای انسان تو آگاهی هستی که به شکل توده ای از ذرات بلوری در میان جهان می‌درخشی و در میان عدم و وجود، پیوند میخوری.
و همانند شیشه،تمام مهر و الطاف خداوندی را در وجودت عبور میدهد.
شیشه همان نماد انگیزه است که شکننده است.
مواظب وجود گرانبهایت باش تا نشکند (اشاره به هتک حرمت )
تو همان‌قدر ارزشمندی که خداوند عزیز و رحیم است.تو همانند باقی هستی که او باقی ست.
تو همانقدر محترمی که او الرحم الراحمین است.
پس قدر وجودت را بدان و از آن به نحو احسن استفاده کن که تو همان‌قدر،احسن الخالقین هستی که او بهترین خالق جهانیان است.
اگر بیداری به انسان دست دهد و وجودش آگاه شود تمام ذرات وجودش غرق در شادی و رحمت میشود گویی تمام ذرات وجودش هم میگرید و هم می خندد ودوست داری فریاد بزنی وبگی:
آه پروردگارم.
از دست این تن،رهایم کن تا بپیوندم به ربی که اینگونه مرا دوست دارد.
و در این هنگام است که این آیه در ذهنت تداعی می‌شود:
یا ایها الذین امنوا اذا نودی الصلوه
که پیام بیداری در جسم و جانت نوشته شده و دوست داری هر لحظه در صلاه باشی و فارغ از جهانی که هیچ است و هیچ و هیچ نمی ارزد.
فقط چیزهایی میبینی و می‌شنوی که با او هستی با او میبینی و با او می‌شنوی.
و این لحظه ایست که تو به عظمت پروردگار جهانیان(رب العالمین)، پیوند میخوری.که تمام رب ها را ملاقات می‌کنی و بیدار میشوی.
با تمام جسم و جانت و بیداری میخواهی ،چرا که بیداری.
رب جهانیان ،بیداری بشر است و بیداری بشر ،بیداری کل است.
خدایا،پروردگارا
شرمسارم از این نامها، که تو بی نامی و من درون این بی‌نامی غوطه ورم ،و این همان سبح است در تمام عالم ها.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 10:54:00 ق.ظ ]