بیت الزینب


فروردین 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  





جستجو


 



?آیت الله بهجت(ره)

: هرکس به پایین تر از خود [از لحاظ مادی] نگاه کندو بگوید “الحمدلله” ، اصلا خود همین شکرگزاری سبب غنا می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-01-20] [ 05:40:00 ب.ظ ]




 


فواید انرژی هسته ای :

 

با استفاده از انرژی هسته ای می توان میوه ها را از میکروب ها پاک کرد و آفت های گیاهی را از بین برد.
این روزها از انرژی هسته ای زیاد صحبت می شود. کشور ما می خواهد از انرژی هسته ای برای کارهای علمی و صلح آمیز استفاده کند. مثلاً نیروگاههایی بسازد که به جای نفت و گاز با انرژی هسته ای کار کند. از انرژی هسته ای برای ساخت بمب هم می توان استفاده کرد. آمریکا رژیم اشغالگر اسرائیل،روسیه، فرانسه، انگلیس و چین از کشورهایی هستند که بمب هسته ای زیادی در اختیار دارند. کشور آمریکا تا کنون دوبار از بمب های هسته ای استفاده کرده است. 60 سال پیش، در جنگ جهانی دوم آمریکا شهرهای هیروشیما و ناکازوکی ژاپن را با بمب هسته ای مورد حمله قرار داد. در این دو شهر 200 هزار نفر در یک چشم به هم زدن جان خود را از دست دادند. 75 هزار نفر هم به شدت زخمی شدند و آثار بمب تا سالهای سال ادامه پیدا کرد. در این نوشته مطالبی می خوانید درباره ی استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای.

 

 

 

خورشید یک نیروگاه هسته ای بسیار بزرگ است نور وگرمای فراوانی که از خورشید به ما می رسد در اثر واکنش های هسته ای تولید می شود.

اتم ها کوچکترین جزء هر ماده هستند؛ اگر هسته اتم را بشکافیم انرژی زیادی آزاد می شود. از میان عناصر اورانیوم هسته ی بزرگتری دارد؛ بنابراین شکستن و آزاد کردن انرژی آن آسان تر است.از این رو برای تولید انرژی هسته ای به سراغ اورانیوم می روند. در کشور ما اورانیوم زیادی وجود دارند.

پزشکی هسته ای امروزه به یکی از مهمترین بخش های پزشکی تبدیل شده است. پزشکان هسته ای برای تشخیص و درمان بیماری ها از انرژی هسته ای استفاده می کنند.

در بعضی از کارخانه ها مواد بسیار خطرناکی برای کار لازم است که نزدیک شدن به آن ها ساده نیست. در این مکان ها می توان همه چیز را به کمک اشعه و از راه دور کنترل کرد.

اگر کوچکترین شکافی در موتور یا بدنه هواپیما وجود داشته باشد ممکن است حادثه های بسیار تلخی اتفاق بیفتد. با پرتوهای هسته ای می توان مراحل ساخت قطعات حساس را زیر نظر گرفت. این حساسیت در بعضی صنایع دیگر هم وجود دارد. مثلاً درسرتاسر کشور ما لوله های فراوانی از نفت و گاز کشیده شده است .اگر روی یکی از این لوله ها شکافی کوچک ایجاد شود، ممکن است مشکلات زیادی به وجود آید برای نظارت بر این لوله ها و کنترل فشار نفت یا گاز درون آن ها از پرتو دهی هسته ای کمک می گیرند.

ضد عفونی کردن محصولات کشاورزی با مواد شیمیایی خطر زیادی دارد. با استفاده از انرژی هسته ای می توان میوه ها را از میکروب ها پاک کرد و آفت های گیاهی را از بین برد.

نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه هسته ای کشورمان است. قرار است این نیروگاه 1000 مگاوات برق تولید کند انرژی هسته ای کمتر هوا را آلوده می کند.

 

اگر دانه های گندم و برنج به اندازه کافی رشد می کردند و چند برابر قد می کشیدند ، محصول برنج و یا گندم چندین برابر می شد. دانشمندان تلاش می کنند با کمک انرژی هسته ای دانه های برنج و گندم را اصلاح کنند تا آن ها به خوبی رشد کنند. گندم اتمی یک گندم اصلاح شده است که مردم طبس، ده نمک، گرمسار و زابل آن را به خوبی می شناسند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 05:38:00 ب.ظ ]




✍?روز *مرد* نداشتند

لیکن روزها را *مردانه*ساختند

تنها *جورابشان* سوراخ نبود

که *پیکری* سوراخ شده از گلوله و *ترکش* داشتند

پاس میداریم یاد *مردان مردِ* سرزمینمان را?

 

? *سالروز شهادت شهید آوینی گرامی باد*?

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 05:30:00 ب.ظ ]




 

?غیبـت‌از‌بزرگتــرین‌گنـاهـان‌اسـت

 

  ??گفتيم: سرمايه بزرگ انسان در زندگى، حيثيت و آبرو و شخصيت او است، و هر چيز آن را به خطر بيندازد، مانند آن است كه جان او را به خطر انداخته باشد، بلكه گاه ترور شخصيت، از ترور شخص، مهم تر محسوب مى شود، و اينجا است كه گاه گناه آن از قتل نفس، نيز سنگين تر است. يكى از فلسفه هاى تحريم غيبت اين است كه: اين سرمايه بزرگ بر باد نرود، و حرمت اشخاص در هم نشكند، و حيثيت آنها را لكه دار نسازد، و اين مطلبى است كه اسلام آن را با اهميت بسيار تلقى مى كند. نكته ديگر اين كه، «غيبت» ، «بد بينى» مى آفريند، پيوندهاى اجتماعى را سست مى كند، سرمايه اعتماد را از بين مى برد، و پايه هاى تعاون و همكارى را متزلزل مى سازد. مى دانيم اسلام براى وحدت و يكپارچگى جامعه اسلامى، و انسجام و استحكام آن، اهميت فوق العاده اى قائل است، هر چيز اين وحدت را تحكيم كند، مورد علاقه اسلام است، و هر چيز آن را تضعيف نمايد، منفور است، و غيبت يكى از عوامل مهم تضعيف است. از اينها گذشته، «غيبت» بذر كينه و عداوت را در دل ها مى پاشد، و گاه سرچشمه نزاع هاى خونين و قتل و كشتار مى گردد. 

?⛔خلاصه اين كه: اگر در اسلام غيبت به عنوان يكى از بزرگ ترين گناهان كبيره شمرده شده، به خاطر آثار سوء فردى و اجتماعى آن است. در روايات اسلامى، تعبيراتى بسيار تكان دهنده در اين زمينه ديده مى  شود، كه نمونه اى از آن را ذيلاً مى آوريم: پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) فرمود: اِنَّ الدِّرْهَمَ يُصِيْبُهُ الرَّجُلُ مِنَ الرِّبا اَعْظَمُ عِنْدَ اللّهِ فِى الْخَطِيْئَةِ مِنْ سِتٍّ وَ ثَلاثِيْنَ زَنْيَة، يَزْنِيْهَا الرَّجُلُ! وَ اَرْبَى الرِّبا عِرْضُ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ!: «درهمى كه انسان از ربا به دست مى آورد، گناهش نزد خدا از سى و شش زنا بزرگ تر است! و از هر ربا بالاتر، آبروى مسلمان است»! اين مقايسه، به خاطر آن است كه «زنا» هر اندازه قبيح و زشت است، جنبه «حق اللّه» دارد، ولى «رباخوارى» ، و از آن بدتر ريختن آبروى مردم از طريق غيبت، يا غير آن، جنبه «حق الناس» دارد. در حديث ديگرى آمده است: 

?☀روزى پيامبر(صلى الله عليه وآله) با صداى بلند خطبه خواند و فرياد زد: يا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ! لاتَغْتابُوا الْمُسْلِمِيْنَ، وَ لاتَتَّبِعُوا عَوراتِهِمْ، فَاِنَّهُ مَنْ تَتَّبَعَ عَوْرَةَ اَخِيْهِ تَتَّبَعَ اللّهُ عَوْرَتَهُ، وَ مَنْ تَتَّبَعَ اللّهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحَهُ فِى جَوْفِ بَيْتِهِ!؟ : «اى گروهى كه به زبان ايمان آورده ايد و نه با قلب! غيبت مسلمانان نكنيد، و از عيوب پنهانى آنها جستجو ننمائيد، زيرا كسى كه در امور پنهانى برادر دينى خود جستجو كند، خداوند اسرار او را فاش مى سازد، و در دل خانه اش رسوايش مى كند»! و در حديث ديگرى آمده است كه خداوند به «موسى» وحى فرستاد: مَنْ ماتَ تائِباً مِنَ الْغِيْبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ الْجَنَّةِ، وَ مَنْ ماتَ مُصِرّاً عَلَيْها فَهُوَ اَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النّارَ!: «كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد، آخرين كسى است كه وارد بهشت مى شود، و كسى كه بميرد در حالى كه اصرار بر آن داشته باشد، اولين كسى است كه وارد دوزخ مى گردد»! و نيز در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) مى  خوانيم : الْغِيبَةُ أَسْرَعُ فِي دِينِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ مِنَ الْآكِلَةِ فِي جَوْفِهِ!: 

??«تأثير غيبت در دين مسلمان، از خوره در جسم او سريع تر است»! اين تشبيه، نشان مى دهد كه غيبت، همانند خوره، كه گوشت تن را مى  خورد و متلاشى مى كند، به سرعت ايمان انسان را بر باد مى دهد، و با توجه به اين كه انگيزه هاى غيبت، امورى همچون حسد، تكبر، بخل، كينه توزى، انحصار طلبى و مانند اين صفات زشت و نكوهيده است، روشن مى شود كه چرا غيبت و از بين بردن آبرو و احترام مسلمانان از اين طريق، اين چنين ايمان انسان را بر باد مى دهد (دقت كنيد). روايات در اين زمينه در منابع اسلامى بسيار زياد است، كه با ذكر حديث ديگرى اين بحث را پايان مى دهيم امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِن رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوَّتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ!: «كسى كه به منظور عيب جوئى و آبروريزى مؤمنى سخنى نقل كند، تا او را از نظر مردم بيندازد، خداوند او را از ولايت خودش بيرون كرده، به سوى ولايت شيطان مى فرستد، و اما شيطان هم او را نمى پذيرد»! تمام اين تأكيدات، و عبارات تكان دهنده، به خاطر اهميت فوق العاده  اى است كه اسلام براى حفظ آبرو، و حيثيت اجتماعى مؤمنان ، قائل است، و نيز به خاطر تأثير مخربى است كه غيبت در وحدت جامعه، و اعتماد متقابل و پيوند دل ها دارد، و از آن بدتر اين كه، «غيبت» عاملى است براى دامن زدن به آتش كينه و عداوت و دشمنى و نفاق و اشاعه فحشاء در سطح اجتماع; چرا كه وقتى عيوب پنهانى مردم از طريق غيبت آشكار شود، اهميت و عظمت گناه از ميان مى رود، و آلودگى به آن آسان مى شود.  

 

? سُوره مبارڪه حــجــرات آیه۱۱/۱۲ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 05:24:00 ب.ظ ]




 

?اتمـام حـجّـت بـر همگـان‏

 

??حضرت سجّاد عليه السلام در دعاى وداع شهر رمضان از صحيفه سجّاديّه عرض می‏كند:

 «درى از رحمت خود را به روى بندگانت باز فرمودى و نام آن را توبه گذاشتى و همگان را به آن خواندى و فرمودى به سوى خدا باز گرديد بازگشت اصلاح كننده؛ پس چه عذرى براى كسى باقى میماند كه در اين باب داخل نگردد پس از باز بودنش».  راستى «… فَلِلَّهِ ا لْحُجَّةُ ا لْبلِغَةُ …»؛ «براى خداست حجّت و دليل رسا».

هيچ كس حجّتى بر خدا ندارد اگر بگويد شهوت بر من غالب شد و هواى نفس مرا به گناه واداشت، به او پاسخ می‏دهند: مگر نه درِ توبه باز بود؟ چرا باز نگشتى استغفار كنى تا رحمت خدا گناهت را بشويد.

 

◀تـبـديـل سيـّئـه بـه حسنـه‏

 

??از رشته‏هاى رحمت رحيميّه حق، تبديل گناه به ثواب است در اثر توبه كامل؛ چنان كه صريح قرآن مجيد است كه نسبت به كسانى كه توبه حقيقى بكنند، دلسوخته باشند و با آه و ناله كثافتهايشان را شستشو داده باشند، می‏فرمايد:

 «ايشانند كه خداوند گناهانشان را به حسنه تبديل می‏فرمايد». نه تنها گناه پاك می‏شود بلكه جاى آن حسنه و نيكى ثبت می‏گردد.

جز رحمت حق چه تعبيرى می‏شود كرد؟

 

?انت الّذى فتحت لعبادك باباً الى عفوك و سمّيته التّوبة … فما عذر من اغفل دخول ذلك المنزل بعد فتح الباب (صحيفه سجّاديّه/ دعاى ۴۵/ فراز ۱۰/۱۱

 انعام: ۱۴۹سراى ديگر، ص: ۷۲ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 05:21:00 ب.ظ ]




?بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ?

کجای قرآن از علی(ع) گفته است

?روزی معاویه  وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند : آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟

?معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟!

♦️گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این  قضیه شاکی هستیم!

♦️معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم.

? معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید!

بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:

♦️ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟!

?ابن عباس گفت : 

?معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟

?"انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد” این آیه برای کیست معاویه؟

 

?معاویه گفت : 

?رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است!

✅ ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟!

?ابن عباس گفت : “اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا” بگو این آیه برای کیست معاویه؟

?معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟

?ابن عباس گفت : “اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون” معاویه این آیه برای کیست؟

?معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم! 

ولی حتما این را باید بخوانی؟

?ابن عباس گفت : “عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم” معاویه بگو این آیه در حق کیست؟

?معاویه گفت : رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، 

ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟

ابن عباس گفت : “وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا” بگو ببینم این آیه برای کیست؟

?معاویه گفت : پیغمبر فرمود ؛ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید. 

ولی باید همین را تفسیر کنی؟

?ابن عباس گفت : “کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم” این آیه برای چیست معاویه؟

?معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند، 

ولی لازم است حتما این را بخوانی؟

?ابن عباس گفت : “قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ” بگو به من که این آیه برای کیست؟

معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند،

 ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟

?ابن عباس گفت : “ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع” این آیه برای چیست معاویه؟

?معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ،  شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم !

 آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟

?ابن عباس گفت : “یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک” این آیه دیگر برای چیست معاویه؟

?معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم!

 ولی این را حتما باید بازگو کنی؟

?ابن عباس گفت : “اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم” معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟

?معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است

 ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را !

? ابن عباس از جا بلند شد و گفت:

?معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟!

?معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان “اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها 

ابن عباس: این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است!

?معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟!

?ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: 

زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر!

? معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود…

?? منبع 

بحار الانوار ج ۴۴ ص 125

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 05:19:00 ب.ظ ]




 

?معنــاى ديگـر بـراى سـابقيـن‏”

 

??بيان ديگر براى سابقين آن است كه ايشان كسانى هستند كه از اوّل تا آخر عمر از جادّه بندگى تجاوز نكردند و در دلشان هرگز شك و ريبى راه نيافته است و در مقام عمل، تنها راه بندگى را پيموده‏اند، ايشانند كه مقرّبان درگاه خدايند.

اصحاب يمين، گاه گاهى هواى نفس بر آنها چيره مى‏شد و لغزشهايى داشتند و ليكن با ايمان مرده‏اند. يا به آب توبه شستشو شدند. يا رحمت خدا و دوستى اهل بيت به فريادشان رسيد و بالأخره در سختى مواقف، مرگ و برزخ و حساب قيامت پاك شدند.

اصحاب شمال نيز كسانى هستند كه يا بى‏ايمان مرده‏اند، يا گناهانشان بر نيكيهايشان چربيده و جهنّمى شده‏اند. و البتّه مراتب دارد و اگر با ايمان باشند نجات می‏يابند، هر چند پس از صدها هزار سال عقوبت باشد.

?☘ليكن كسى كه از اوّل تا آخر يك نواخت بود و هرگز آلوده به شرك و شك و گناه نشد، در همه عمر استقامت ورزيد، سابق است. در رأس همه سابقين، اسداللَّه الغالب علىّ بن ابیطالب عليه السلام‏ است.

على عليه السلام سرور سابقين امّت پيامبر صلى الله عليه و آله‏

رواياتى كه درباره سابق بودن على عليه السلام از طريق شيعه و سنّى رسيده بسيار است. در منهج الصادقين از تفسير ثعلبى و از ابو حافظ و ابونعيم و غيره رواياتى از پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله ذكر كرده‏اند كه براى نمونه به يكى از آنها اشاره می‏كنم:

☀?حضرت فرمود: «سابقين سه نفرند: يكى مؤمن آل ياسين و ديگر مؤمن آل فرعون و سوّم ايشان- كه افضل آنهاست- علىّ بن ابی‏طالب عليه السلام است».  و در روايت ديگر، چهار نفر شمرده شده و «هابيل» را نيز ضميمه می‏فرمايد.  نخستين مرد مسلمان، على عليه السلام است كه در ده سالگى به پيغمبر صلى الله عليه و آله ايمان آورد و تا مدّتى كه از شش ماه تا هفت سال نقل شده، تنها مردى بود كه پشت سر پيغمبر صلى الله عليه و آله نماز جماعت میخواند و ديگران در بت‏پرستى بودند.

 «على عليه السلام سابق در ايمان، از مهاجرين و انصار بود»  «و سابق الى الخيرات بود»  نخستين خير از خيرات الهى نماز است كه هم اكنون‏

اشاره كردم، بنا به روايتى تا هفت سال تنها نمازگزار پشت سر پيغمبر صلى الله عليه و آله على عليه السلام بود.

حضرت فرمود: «در هفت سال، ملائكه بر من و على عليه السلام صلوات می‏فرستادند كه در اين مدّت، نمازى بالا نمیرفت‏ (نماز خوانى نبود كه صورت معنوى نمازش به آسمان بالا رود)، لذا پيغمبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: تو نخستين كسى هستى كه به من ايمان آوردى و نخستين كسى كه در قيامت با من مصافحه می‏كند، تو هستى»

 

?تفسير برهان:۴/۲۷۶/ ح ۱«وَالسبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهجِرِينَ وَالْأَنصَارِ …» توبه:۱۰۰ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَا تِ …» فاطر: ۳۲سراى ديگر، ص: ۹۸

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:28:00 ب.ظ ]




?حـدیـث∴تـرس.بـیـم

 

??امـام علـی (ع)

 

الخائف لا عيش له

 

 ?✘آدم ترسو زندگي ندارد (يا جايي كه انسان در ترس و بيم به سر برد زندگي ندارد)

 

?غررالحڪم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

⛅أللَّھُـمَـ ؏َـَجلْ لِـٔوَلیِـڪْ ألـفـَرَج⛅

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 01:28:00 ب.ظ ]




موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:22:00 ق.ظ ]




??⚘﷽ شُــہـدا”

 

 ?☀ما مکلف هستیم اسلام را حفظ کنیم. همین تکلیف است که ایجاب می کند خون ها در راه انجام دادن آن ریخته شود. از خون امام حسین(علیه¬السلام) که بالاتر نیست که برای اسلام ریخته شد این به خاطر همان ارزشی است که اسلام دارد. ما باید این معنی را بفهمیم و به دیگران هم تعلیم بدهیم.

 

?? *(شهید حسین اسماعیلی روز بهانی، شهادت 1360)*

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:20:00 ق.ظ ]




ظهور عشق:

#کرامات 

 

شیخ ابوجعفر نیشابوری می گوید سالی با جماعتی به قصد زیارت مولایمان اباعبدالله الحسین (ع) به راه افتادیم.

در دو سه فرسنگی بارگاه امام حسین (ع) مردی از جماعت فلج شد، گویی یک تکه گوشتی است.

 

او ما را به خدای سبحان سوگند می داد که تنهایش نگذاریم و او را تا بارگاه امام حسین (ع) ببریم.

ما هم او را بر چهارپا محکم بستیم و از او مراقبت کردیم تا به بارگاه امام حسین (ع) رسیدیم.

 

در آنجا او را در پارچه نهادیم و دو نفر از ما دو طرف پارچه را گرفتیم و او را بالای قبر نگاه داشتیم.

او دعا و گریه و زاری و مناجات می کرد و خدا را به حق حسین (ع) سوگند می داد که به او عافیت عطا کند.

هنگامی که پارچه را بر روی زمین گذاشتیم، مرد برخاست و نشست، گویی که بند از پایش برداشته بودند.

 

?الدعوات،ص۲۰۵

?بحارالانوار،جلد۴۵،ص۴۰۸

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:19:00 ق.ظ ]




??⚘﷽ حــجـاب”

 

?امــام خـمـیـنـی.ره..

 

??«توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای مرد و چه برای  زن برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.» 

«حجاب به معناى متداول ميان ما؛ كه اسمش حجاب اسلامى است، با آزادى مخالفتى ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف «عفَّت عمومى» است مخالفت دارد، … زنان شجاع ما ديگر از بلاهاى كه غرب به عنوان تمدُّن به سرشان آورده به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده شده اند»

?همانطوري كه مرد بايد از فساد اجتناب كند‚ زن هم بايد از فساد اجتناب كند. زن ها نبايد ملعبه دست جوان هاي هرزه بشوند‚ زن ها نبايد مقام خودشان را منحط كنند و خداي ناخواسته بزك كرده بيرون بيايند و در انظار مردم فاسد قرار بگيرند. زن ها بايد انسان باشند‚ زن ها بايد تقوا داشته باشند‚ زن ها مقام كرامت دارند‚ زن ها اختيار دارند‚ همانطوري كه مردها اختيار دارند. خداوند شما را با كرامت خلق كرده است‚ آزاد خلق كرده است. خداوند همانطوري كه قوانيني براي محدوديت مردها در حدود اينكه فساد بر آنها راه نيابد دارد‚ در زن ها هم دارد. همه براي صلاح شماست‚ همه قوانين اسلامي براي صلاح جامعه است. آنها كه زن ها را مي خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوان هاي فاسد قرار بدهند. خيانتكارند. زن ها نبايد گول بخورند‚ زن ها گمان نكنند كه اين مقام زن است كه بايد بزك كرده بيرون برود‚ با سر باز و لخت. اين مقام زن نيست‚ اين عروسك بازي است‚ نه زن. زن بايد شجاع باشد‚ زن بايد در مقدرات اساسي مملكت دخالت بكند. زن آدم ساز است‚ زن مربي انسان است

 

 ?صحیفه نور، ج۱۹، ص۱۲ 

 صحیفه امام ، ج ۵، ص ۵۴۱

صحيفه نور ج ۱۱ صفحه ۲۵۳ تاريخ: ١٢/١١/۵٨

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 06:38:00 ق.ظ ]




 ??⚘﷽ در محضرقـُـرآטּ

 

 

? إن الذين ءامنوا وعملوا الصلحت وأقاموا الصلو ة و ءاتوا الزكو ة لهم أجرهم عند ربهم ولا خوف عليهم ولاهم يحزنون‌

همانا كساني كه ايمان آورده و كارهاي نيكو انجام داده‌اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته‌اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسي بر آنهاست و نه غمگين مي‌شوند.

 

◀نكته‌ها:

اين آيه، برابر رباخواران كه «كفار اثيم» هستند، سيماي مؤمنان را ترسيم مي‌كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاي مي‌دارند و زكات پرداخت مي‌كنند. تا اشاره به اين باشد كه زمينه‌ي برچيده شدن ربا در جامعه، توجه به ايمان وعمل صالح واحياي نماز وزكات است.

 

?مردم چهار گروهند:

⑴↫ گروهي ايمان آورده و عمل صالح انجام مي‌دهند كه اينان «مؤمنانند».

⑵↫ گروهي، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مي‌دهند كه اينان «كافرانند».

⑶↫گروهي ايمان دارند، ولي عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند».

⑷↫گروهي ايمان ندارند، ولي اظهار ايمان مي‌كنند و در ظاهر كار نيك انجام مي‌دهند كه اينان «منافقانند».

اگر رباخواران از خدا و مردم بريده‌اند، اما در مقابل، كساني هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مي‌باشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند.

 

پيام‌ها:

➊اسلام در كنار مسائل عبادي وفردي، به مسائل اقتصادي ومردمي نيز توجه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة»

➋ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاي شايسته حساب اين دو جداست. «عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة»

➌ تشويق نيكوكاران بدنبال تهديد بدكاران، يك اصل تربيتي است. «لهم اجرهم عند ربهم»

➍هوشمند كسي است كه در محاسبات، تنها به موجودي امروز كه در دست دارد ننگرد، بلكه به آينده وذخيره‌هايي كه نزد خداوند است توجه داشته باشد. «عند ربهم»

➎ پروردگار، به مؤمناني كه اهل عمل صالح ونماز وزكاتند، نظر ويژه‌اي دارد. كلمه «ربهم» اشاره به لطف خاص اوست.

➏ وعده‌هاي الهي، انگيزه‌ي عمل صالح است. «لهم اجرهم عند ربهم»

➐امنيت وآرامش واقعي، در سايه‌ي ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم است. «لاخوف عليهم و لا هم يحزنون»

➑عوامل آرامش، ايمان، عمل صالح، نماز وزكات است. «امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة… لاخوف عليهم ولا هم يحزنون»

 

? سُوره مبارڪه بقــره آیه۲۷۷ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 06:36:00 ق.ظ ]